Na tle innych krajów jesteśmy zdecydowanie bardziej zautomatyzowani i fintechowi – wywiad z Anną Kowalewską, CEO Aventus Group

Polska branża pożyczkowa słynie z wykorzystywania nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Dzięki temu szybciej i sprawniej możemy uzyskać finansowanie w formie online. Jednym z liderów tego “technologicznego przyśpieszenia” jest Aventus Group. Ta białostocka spółka, która działa z sukcesami od 2012 roku, ma pod sobą aż 6 firm pożyczkowych – w tym znane marki, takie jak Smart Pożyczka czy Lew Pożyczka. Spytaliśmy Annę Kowalewską, CEO tej organizacji o kilka ważnych kwestii. Sprawdźmy, jak bezpiecznie pożyczać, jak branża poradziła sobie z kryzysem i dlaczego to pracownicy są “sercem” każdego sprawnego przedsiębiorstwa.


  1. 2020 rok, delikatnie mówiąc, nie był zbyt pozytywny dla branży pożyczkowej (głównie z powodu ustawowego zmniejszenia maksymalnych kosztów pożyczek). Efektem tych zmian były straty w przychodach wielu firm pozabankowych lub nawet wycofanie się niektórych podmiotów z rynku. Zaskakująco Aventus Group przetrwał tę burzę, a nawet wyszedł z niej wzmocniony, co potwierdza wzrost portfela w 2020 roku o 132%. W jaki sposób Państwa firma tak dobrze poradziła sobie w tych skrajnie niesprzyjających warunkach?

Rzeczywiście rok 2020 był bardzo nietypowy i zmusił nas do zmian zaplanowanych wcześniej strategii. Większość branż ucierpiała na skutek pandemii, ale nasz sektor najbardziej ze względu na drastyczne zmniejszenie maksymalnych kosztów pożyczek. Aventus Group jako jedna z nielicznych firm z branży podjęła ryzyko i nie tylko nie ograniczyła swojej działalności, ale odnotowała przy tym wzrost przychodów. Jest to efekt wielu czynników, myślę, że najistotniejszymi z nich jest to, co nas wyróżnia na rynku, czyli nasza duża elastyczność na zmiany, zaangażowanie, doświadczeni pracownicy oraz szybkie działanie. Zmiana dla nas jest czymś naturalnym.  

Anna Kowalewska, CEO Aventus Group
Anna Kowalewska, CEO Aventus Group
  1. Aventus Group to jeden z liderów w branży z aż 6 markami pożyczkowymi (np. Smart Pożyczka czy Pożyczka Plus). Bycie tak dużą organizacją jest pomocne czy może kłopotliwe w chwilach kryzysowych? Czy aktualizacja procesów i zmiany w strategii trwają przez to dłużej i są trudniejsze w realizacji?

Z pewnością łatwiej jest wprowadzać zmiany, operując tylko na jednym brandzie niż na sześciu. Myślę jednak, że gdybyśmy byli firmą, która idzie po linii najmniejszego oporu, nie udałoby się nam odnotować takich wzrostów. MultiBranding pozwala na dywersyfikację biznesu i lepsze dostosowanie ofert do potrzeb klientów. Na bieżąco udoskonalamy i optymalizujemy procesy, tak aby każda zmiana była jak najłatwiejsza do wdrożenia bez względu na markę, której dotyczy.

  1. W Państwa portfolio znajdziemy głównie firmy pozabankowe, które specjalizują się w chwilówkach. Jednak w 2017 roku Aventus Group zaprezentował Ratę na Plus, dzięki której możliwe jest uzyskanie finansowania ratalnego ze spłatą do 4 miesięcy. Czy działanie w tych dwóch gałęziach pożyczkowych bardzo się od siebie różni?

Pożyczki krótkoterminowe i ratalne to dwa różne produkty. Do każdego nich należy podchodzić inaczej. Jedyne co je łączy, to podejście do klienta – oba są wygodne, dostępne online i szybkie do uzyskania.

  1. Średnio na klienta Aventus Group przypada 2,9 pożyczki. Świadczyłoby to o tym, że macie Państwo stałych klientów, którzy z tego rodzaju finansowania korzystają w sposób regularny. Jaka jest charakterystyka statystycznego klienta, który korzysta z usług Państwa marek?

Nasi klienci zdecydowanie cenią sobie szybkość i wygodę. Niezwykle istotna jest obsługa na najwyższym poziomie. W trosce o każdego klienta przedstawiamy bardzo atrakcyjne i konkurencyjne oferty, w sposób jasny i klarowny. Każdego pożyczkobiorcę traktujemy indywidualnie, co z pewnością wpływa na powiększanie bazy nowych klientów, a docelowo na wybór naszej oferty przy kolejnej pożyczce. Nasza oferta jest na tyle rozbudowana, że każdy klient znajdzie coś dla siebie.

Aventus w liczbach
Aventus nie przestraszył się kryzysu i umocnił swoją pozycję na rynku dzięki podjęciu odpowiedniego ryzyka i optymalizacji procesów wewnątrz firmy.
  1. A jak oceniłaby Pani całą polską branżę pożyczkową? W jaki sposób się zmienia i jak prezentuje się na tle międzynarodowej konkurencji? 

Bardzo trudno porównywać polską branżę pożyczkową do zagranicznej konkurencji. Każdy kraj ma inne uregulowania prawne. W Polsce są mocno doprecyzowane zasady działania zarówno pośredników, jak i firm pożyczkowych. Na tle innych krajów jesteśmy zdecydowanie bardziej zautomatyzowani i fintechowi, zresztą nie na darmo nazywa się Polskę „zagłębiem informatycznym Europy”.

  1. Jak już Pani wspomniała – we współczesnym pożyczaniu online olbrzymią rolę odgrywa nowoczesna technologia. W jaki sposób Aventus Group rozwija się na tym polu?

Cały czas rozwijamy się na tym polu, wszak kto się nie rozwija, ten zostaje w tyle. Nowoczesne technologie to dla nas priorytet. Stawiamy na zautomatyzowanie wszystkich procesów, poczynając od marketingu, przez biuro obsługi klienta, weryfikację, aż po decyzję o udzieleniu pożyczki. Wszystko musi dziać się szybko, bo tego wymagają od nas klienci. Na co dzień poza innowacyjnymi i rozbudowanymi modelami scoringowymi stosujemy również inne nowoczesne rozwiązania, które wspomagają nasz Dział Obsługi Klienta – na przykład ChatBot, dzięki któremu klient otrzymuje bardzo szybką odpowiedź na najczęściej zadawane pytania. Poza ChatBotem klient może wybrać również inne drogi kontaktu: telefoniczny lub mailowy. Cały proces szybkiego pożyczania tworzymy z myślą o komforcie i bezpieczeństwie klienta.

Smart Pożyczka – opinie klientów i recenzja
Najbardziej znaną marką Aventusa jest Smart Pożyczka, która regularnie znajduje się na wysokich miejscach w naszych rankingach pożyczkowych.
  1. Branża pożyczkowa otwiera się na usługi dodatkowe, czyli VAS (Value Added Services). Czy ta koncepcja jest realizowana także w Aventus Group?

Osobiście uważam, że VAS to przyszłość naszego sektora. Klienci wybierając daną ofertę, kierują się wartościami dodanymi. Prowadzimy w tym kierunku wiele projektów. Skrupulatnie badamy potrzeby naszych klientów i dążymy do ich zaspokojenia. Dzięki temu w naszym portfolio pojawiła się usługa telemedycyny, która jest na bieżąco rozwijana przez Aventus Group.

  1. Z racji Państwa doświadczenia chcielibyśmy zapytać także o to, jak wprowadza się nową firmę pożyczkową na rynek. Mniej interesowałyby nas zawiłości prawne czy techniczne, a bardziej sprawy związane z wyborem strategii, nazwy, logo czy całej komunikacji marketingowej nowej marki. W jaki sposób jest to realizowane i jaką analizą poprzedzone?

Jest to złożony proces. W całym projekcie najważniejsze są odpowiednie systemy operacyjne oraz odpowiednio dobrani do tego ludzie – z doświadczeniem, wiedzą, ale przede wszystkim zaangażowaniem i kreatywnością. To jest jak gra zespołowa, każdy proces ma swoją wagę, a przy tym jest wymagający i absorbujący. Uważam, że często firmy pożyczkowe się tym nie zajmują i decydują się na współpracę z Aventus Group, ponieważ mamy w tym ogromne doświadczenie.

  1. Zwracają Państwo dużą uwagę na edukację finansową i społeczną odpowiedzialność biznesu pożyczkowego. Dlaczego tak silny nacisk jest kładziony na tę kwestię w Aventus Group?

Edukacja finansowa i społeczna jest dla nas oczywista, ponieważ poprzez te działania walczymy ze szkodliwym stereotypem pożyczki, jaki wytworzył się wśród społeczeństwa. Chcemy, aby klient miał świadomość, czym jest pożyczka, znał jasne i przejrzyste zasady, które dają mu gwarancję bezpieczeństwa.

Aventus to też pożyczki na raty
Aventus to nie tylko chwilówki. W 2017 roku ta firma uruchomiła markę oferującą pożyczki na raty.
  1. Skoro spytaliśmy już o kwestię zakładania firmy pożyczkowej, pójdźmy więc za ciosem. Czy Aventus Group planuje rozbudowanie swojego portfolio? A może planowane jest rozszerzenie usług np. o markę specjalizującą się w pożyczkach dla firm?

Aventus Group cały czas się rozwija, nie stajemy w miejscu i wciąż dążymy do osiągania kolejnych postawionych przez Nas celów. Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące pożyczek dla firm, obecnie jesteśmy na etapie badania i analizy rynku.  

  1. Podzieliłaby się Pani kilkoma radami z naszymi czytelnikami, którzy planują po raz pierwszy skorzystać z usług pożyczkowych? W jaki sposób bezpiecznie pożyczać?

Na początku warto sprawdzić, czy firma jest zarejestrowana w PZIP. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wiemy wtedy, komu możemy zaufać. W Internecie jest też obecnie wiele porównywarek firm pożyczkowych, dzięki którym na podstawie opinii pożyczkobiorców oraz portali tworzących rankingi, można wybrać taką firmę pozabankową, która pasuje do naszych wymagań. Warto zwrócić również uwagę na koszt pożyczki, na rynku jest kilka firm, które proponują darmowe pożyczki, tak jak np. SmartPożyczka lub PożyczkaPlus.

  1. Aventus Group niektórym kojarzy się ze świetnym pracodawcą i możliwościami rozwoju kariery. Dodatkowo w Państwa materiałach często możemy znaleźć zapewnienia o tym, że to pracownicy są sercem każdej organizacji. Co zyskuje Aventus Group na takim “propracowniczym” podejściu?

To ludzie tworzą Aventusa, jest to dla mnie oczywiste. Dzięki Nim rośniemy i odnosimy sukcesy, ponieważ kluczem do ich osiągania jest doskonała współpraca i komunikacja. Świetni specjaliści, którzy lubią swojego pracodawcę, są magnesem dla innych specjalistów.

Aventus w Polsce
Aventus Group stworzył aż 6 firm pożyczkowych. Kto wie – może w przyszłości dołączą do nich kolejne marki…
  1. W którymś z wywiadów wspomniała Pani o swoim zamiłowaniu do koncepcji Lean Management, czyli “Szczupłego Zarządzania”, które pozwala na ciągłe ulepszanie produktu i procesów wewnątrz firmy. W jaki sposób wykorzystuje Pani techniki typu “Lean” w Aventus Group?

Technika typu „Lean” w Aventus Group to ciągła optymalizacja procesów, zminimalizowanie marnotrawstwa. Dzięki temu tworzymy jak najlepsze produkty o najwyższej jakości przy zmniejszeniu nakładów. Nasza koncepcja to nieustanne doskonalenie nie tylko systemów, produktów, ale też w głównej mierze pracowników.   

  1. Na zakończenie nie możemy nie zapytać o przyszłość. Jaką firmą może być Aventus Group za 5 czy 10 lat?

Z całą pewnością będziemy zrobotyzowani 🤖. Liczę też na to, że będziemy firmą z większą ilością produktów. 


Anna Kowalewska to prezes Zarządu Aventus Group Sp. z o.o. – absolwentka SGH, specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, która posiada rozległą wiedzę na temat branży FinTech i wszystkich aspektów powiązanych z funkcjonowaniem firm działających w sektorze pożyczek pozabankowych.

Zobacz także:

Z kryzysu wyszliśmy silniejsi – wywiad z Piotrem Siwcem, prezesem AIQLabs

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
3.8/5 - (10 votes)
Komentarze (0)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie