Pożyczkomat – opinie klientów i szczegóły oferty

Rynek pożyczkowy to żywy organizm, na którym nieustannie dochodzi do zmian, a także rodzą się nowi gracze i dla równowagi – znikają inni. To drugie grono w ubiegłym roku zmuszona była zasilić platforma Pożyczkomat, która utonęła po, zdawałoby się, wyjątkowo owocnych 7 latach działalności na rynku. Przedstawiamy informacje o jej ofercie z czasu, gdy jeszcze funkcjonowała na rynku finansowym.

Trudno o bardziej nietypowy rok w ostatnim czasie niż 2020. Niespodziewane trzęsienie ziemi, jakie przyniosła pandemia koronawirusa mająca swoje początki w marcu 2020, wywróciło do góry nogami funkcjonowanie wielu aspektów nie tylko życia wielu z nas, ale i w szerszym ujęciu – także gospodarki i jej wielu sektorów.

Z feralnego roku silnie poturbowana wyszła także branża pożyczkowa, z której zniknęło kilka ważnych firm. Gwoździem do trumny wielu z nich okazało się nie tyle nastanie kryzysu, ile przede wszystkim zmiany w prawie odnośnie maksymalnego dopuszczalnego wymiaru kosztów pożyczkowych, które obniżono na czas kryzysu wywołanego pandemią. Dla relatywnie małych graczy okazało się to przeszkodą nie do pokonania.

Podstawowe informacje o pożyczkodawcy

Dźwięczna i szybko wpadająca w ucho nazwa Pożyczkomat powołana została do życia przez warszawską spółkę Friendly Finance Polska Sp. z o.o., która została założona w lutym 2013 roku. Podczas swoich owocnych lat działalności koncentrowała się na produktach finansowych skierowanych do osób, które szukały łatwo dostępnego źródła pieniędzy, możliwych do pozyskania bez wychodzenia z domu.

Banki, nie bez powodu, zyskały opinię kredytodawców o bardziej restrykcyjnych wymaganiach, przez co wiele osób potrzebujących pieniędzy np. na pilny remont, naprawę samochodu czy wyprawkę szkolną decydowało się zwracać o pomoc do firm pozabankowych.

Choć nie brakuje firm, które oferują pożyczki długoterminowe, to jednak sztandarowym produktem tej branży stały się właśnie chwilówki dostępne na relatywnie niewielkie kwoty i szybki, około miesięczny okres spłaty. Do tego grona należał właśnie Pożyczkomat, którego specjalnością były pożyczki na dowód i chwilówki bez wychodzenia z domu. Firma ta bez wątpienia trafiła w pojemną niszę, dobrze odpowiadając na potrzeby ludzi potrzebujących szybkiej gotówki.

Pożyczkomat – koniec działalności i upadłość

Niestety – w połowie 2020 roku zarządzająca marką Pożyczkomat spółka Friendly Finance Polska Sp. z o.o. popadła w kłopoty finansowe, podejmując decyzję o zakończeniu swojej działalności latem tego samego roku. Spółka, posiadająca swoją siedzibę w Warszawie przy ulicy Złotej 7, działała pod numerem KRS 0000448749, NIP 1070025046 i REGON 146512445.

Jak czytamy na stronie internetowej dokumentującej wszystkie firmy wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, rozwiązanie spółki Friendly Finance Polska Sp. z o.o. oficjalnie doszło do skutku 31 lipca 2020 roku. Była to uchwała nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników spółki i była ona jednoznaczna z zamknięciem wszelkiej działalności w Polsce, a tym samym – likwidacją marki Pożyczkomat.

Jakie warunki trzeba było spełnić?

Pod kątem warunków, jakie trzeba było spełnić po złożeniu wniosku o otrzymanie pożyczki, Pożyczkomat charakteryzował się typowymi zapisami dla usług pozabankowych. Było prosto, dość przejrzyście i bez zbędnego nadmiaru wymaganych formalności – i to właśnie ten aspekt budził sympatię u tak wielu klientów, których ta firma posiadała przez kilka lat swojej działalności.

Wnioskując o wsparcie finansowe w Pożyczkomacie, wymagania wyglądały następująco.

  • Oferta skierowana była tylko do osób fizycznych, czyli konsumentów szukających wsparcia finansowego na prywatne potrzeby, a nie np. działanie przedsiębiorstwa.
  • Pełnoletniość nie wystarczała – wiek wnioskującego musiał wynosić nie mniej niż 20 lat.
  • Wnioskujący o pożyczkę musiał wykazać, że posiada regularne dochody pozwalające mu na spłatę zaciągniętego zobowiązania.
  • Potencjalny pożyczkobiorca nie mógł też zalegać w żadnym z rejestrów dłużników jako nieterminowy płatnik lub osoba posiadająca bieżące nieopłacone zobowiązania.
  • Do sfinalizowania transakcji zaciągnięcia pożyczki konieczne było też posiadanie numeru telefonu, adresu poczty e-mail oraz numer konta bankowego z dostępem do bankowości elektronicznej.

Słowem – standard.

Jakie bazy weryfikował Pożyczkomat?

Jako że przy wnioskowaniu o pożyczkę w platformie Pożyczkomat konieczne było posiadanie dobrej zdolności kredytowej, której nie zaburzały informacje o zaległościach w spłacie dotychczasowych zobowiązań. To przy złożeniu wniosku liczyć się trzeba było z przeprowadzeniem weryfikacji historii w najpopularniejszych rejestrach dłużników.

Co ciekawe, nie sprawdzano jednak informacji w BIK – klienci posiadający w nich wpisy o zadłużeniu wynikającym np. z nieopłaconych na czas rat kredytu mogli zatem ze spokojem wnioskować o pożyczkę.

Pożyczkomat podczas oceny ryzyka związanego z udzieleniem pożyczki koncentrował się na informacjach, które wskazywały rejestry Biur Informacji Gospodarczej (BIG). Zaliczały się do nich następujące bazy.

  • ERIF.
  • KRD (Krajowy Rejestr Długów).
  • BIG InfoMonitor.
  • KBIG (Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej).

Jak można było złożyć wniosek o pożyczkę w Pożyczkomat?

Jak przystało na firmę oferującą chwilówki online, Pożyczkomat umożliwiał złożenie wniosku o otrzymanie finansowego wsparcia w 100% online.

  • Wystarczyło jedynie wskazać za pomocą suwaka oczekiwaną kwotę pożyczki, którą chcieliśmy uzyskać, a następnie jej termin spłaty.
  • Po ustaleniu podstawowych opcji, pozostawało już tylko zatwierdzenie oczekiwanych parametrów pożyczki i wypełnienie formularza.
  • Po weryfikacji wniosku firma odpowiadała w ciągu kwadrans na wniosek.
  • Przelew z pieniędzmi trafiał na konto klienta nawet w kilkanaście minut, jeżeli posiadało się konto w tym samym banku. Jeśli nie – środki docierały na konto zgodnie z sesjami wychodzącymi do kolejnego dnia roboczego.

Pożyczkomat – jakie były dostępne parametry pożyczek?

Pożyczkomat przewidywał dla swoich klientów dwie taryfy pod kątem dostępnych pożyczek, które uzależnione były od tego, który z kolei raz korzystamy z usług opisywanej platformy.

  • Kwota pożyczki.
    Jeżeli wnioskowaliśmy o wsparcie za pierwszym razem, to maksymalna kwota pożyczki wynosiła 1500 złotych. Klienci, którzy potrzebowali pieniędzy drugi i kolejny raz z rzędu, mogli uzyskać nawet 7500 złotych chwilówki.
  • Termin spłaty.
    Termin spłaty był wyjątkowo elastyczny i mógł wynieść od 7 dni do nawet 35 dni, czyli więcej niż standardowe dla chwilówek 30 dni.

Warto dodać, że za pierwszym razem zaciągając pożyczkę na kwotę do 1500 złotych na 35 dni, klient był zwolniony z kosztów. W ten sposób pierwsza chwilówka była całkowicie darmowa i zwracało się tyle, ile się pożyczyło.

Windykacja Pożyczkomat

Niestety, w przypadku kłopotów z płynną spłatą zaciągniętego zadłużenia klienci firmy Pożyczkomat nie mieli dużego pola do działania. Firma nie oferowała usługi refinansowania zadłużenia. Gdy nie mogło się na czas spłacić swojej pożyczki, firma podejmowała się postępowania windykacyjnego wobec nieterminowego płatnika. Wiązało się to z wysyłaniem ponagleń i monitów, a w dalszej perspektywie – działaniami windykatora oraz wpisaniem do jednego z rejestrów dłużników.

Pożyczkomat – nasza opinia

Oferta firmy Pożyczkomat bez wątpienia należała do jednej z bardziej atrakcyjnych w branży usług pozabankowych. Poza relatywnie atrakcyjną kwotą pożyczki, która sięgała nawet 7500 złotych, a także nietypowo dłuższym niż u konkurencji terminem spłaty równym 35 dniom, oferta ta w nietuzinkowy sposób wyróżniała się na tle innych. Niebagatelną gratką była też możliwość zaciągnięcia darmowej pierwszej pożyczki (do zwrotu dokładnie tyle, ile się pożyczyło). Niestety, Pożyczkomat przegrał z “nowym ładem prawnym” (obniżenie możliwego oprocentowania pożyczek) i nie przetrwał 2020 roku. Świat nie lubi jednak próżni, dlatego jego miejsce bez wątpienia wkrótce zajmą równie lub nawet bardziej atrakcyjne oferty!

Dane kontaktowe dla klientów

Niestety, jako że zarówno firma Pożyczkomat, jak i zarządzająca nią spółka Friendly Finance Polska Sp. z o.o. zakończyły już swoją działalność, to kontakt z biurem klienta nie jest już możliwy w dotychczasowy sposób. Wcześniej, dostępne przez 7 dni w tygodniu biuro obsługi klienta umożliwiało kontakt zarówno za pomocą telefonicznej infolinii, jak i kontaktu mailowego. To kolejny aspekt, w którym nieistniejąca już firma dbała o konkurencyjność swoich usług. Niestety – także i to nie wystarczyło, aby kontynuować działalność.

Zastrzeżenie: Informacje o ofercie pożyczkowej oraz jej szczegółowych parametrach przedstawiają stan aktualny w momencie powstawania tekstu, tzn. 10 marca 2021 roku.

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
5/5 - (1 vote)
Komentarze (0)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie