Ranking aplikacji bankowych 2024 – najlepsze aplikacje mobilne

Bankowe aplikacje mobilne mają wiele funkcjonalności, które sprawiają, że codzienne korzystanie z usług banku jest proste i wygodne. Dzięki nim możemy sprawdzić saldo i historię rachunku, zlecić przelew, zapłacić BLIK-iem, czy wymienić waluty. Rozwój aplikacji wciąż trwa i w tej dziedzinie istnieje duże pole do popisu. Sprawdź najnowszy ranking aplikacji bankowych i dowiedz się, które są najlepsze i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze.

Kluczowe informacje

  • Dane Związku Banków Polskich wskazują, że liczba aktywnych użytkowników aplikacji bankowych na koniec III kwartału 2023 roku wyniosła ponad 21,2 mln, co stanowi wzrost o 3% względem II kwartału.
  • Wśród TOP 5 aplikacji bankowych znalazły się m.in.: Bank Millennium, PKO BP, mBank.
  • Aplikacje bankowe oferują szeroki zakres usług, umożliwiając między innymi logowanie, przelewy, płatności BLIK-iem, zarządzanie kontem czy nawet zaciąganie kredytów.
  • Bezpieczeństwo bankowości mobilnej jest priorytetem dla banków, które stosują różne metody zabezpieczeń, takie jak dwustopniowa autoryzacja czy zabezpieczenia biometryczne. Ważne jest również świadome korzystanie z aplikacji, unikanie niezabezpieczonych sieci Wi-Fi i sprawdzanie autentyczności aplikacji przed pobraniem. W wyborze aplikacji pomagają różne kryteria, takie jak oceny użytkowników, metody logowania, bezpieczeństwo, ustawienia rachunku, dostępność transakcji, unikalne funkcjonalności oraz kompatybilność i wygoda użytkowania

Aplikacje mobilne banków biją rekordy popularności

W czasach wyraźnej dominacji technologii mobilnej jakość oraz funkcjonalności aplikacji bankowych często decydują o tym, czy w ogóle skorzystamy z konkretnej oferty instytucji. Pod względem popularności bankowości internetowej Polska plasuje się w ścisłej czołówce. Jak wynika z danych Związku Banków Polskich, liczba aktywnych użytkowników aplikacji bankowych na koniec III kw. 2023 r. wyniosła ponad 21,2 mln. Co ciekawe o 3% więcej względem II kwartału 2023 1. Za aktywnego użytkownika uznaje się osobę, która w każdym z 3 miesięcy kwartału zalogowała się do aplikacji bankowej minimum 1 raz.

W III kwartale 2023 roku, wśród ponad 21 mln klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z bankowości mobilnej blisko 15 mln użytkowników możemy nazwać mobile only. Oznacza to, że 71% użytkowników stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej.

1. „Bankowość internetowa i mobilna, płatności bezgotówkowe”, Raport Netb@nk, III kw. 2023

Ranking aplikacji bankowych – kto jest na czele stawki?

Urządzenia z systemem operacyjnym Android oraz iOS są dziś furtką do informacji i rozrywki w dowolnym miejscu i czasie. Z danych, jakie udało się zebrać Czerwonej Skarbonce, stworzyliśmy ranking najlepiej ocenianych aplikacji bankowych przez użytkowników Google Play oraz App Store.

Lista TOP 5 prezentuje się następująco

Bank
/ Nazwa aplikacji
Ocena w Google PlayOcena w App StoreŚrednia
Millennium Bank
Bank Millennium
4,84,84,8
PKO BP
IKO
4,74,84,75
mBank
mBank PL
4,24,84,5
Pekao SA
PeoPay
4,34,64,45
BNP Paribas
GOmobile
4,24,74,45
Oceny aktualne na dzień 08.01.2024 r.

Mobilne aplikacje bankowe – czym są i jak działają?

Aplikacje bankowe to autorskie i chronione programy, które służą do obsługi konta bankowego za pomocą telefonu. Tworzone są przez same banki, dlatego nie ma możliwości, aby na rynku istniało kilka podobnych do siebie „apek”. Początkowo służyły one do komunikacji, a później zaczęły przydawać się także w codziennych sprawach – zapewniając szybki dostęp do finansów.

Pierwsze bankowe aplikacje mobilne budziły sporą ciekawość, by obecnie stać się nieodłącznym elementem nowoczesnego bankowania. W konsekwencji z poziomu własnego telefonu, możemy wykonywać niemal każdą czynność, która jeszcze kilka lat temu zarezerwowana była dla bankowości internetowej.

Z poziomu aplikacji bankowej możemy, np.:

  • logować się na rachunek,
  • zlecać przelewy i transakcje bez użycia karty płatniczej,
  • płacić BLIKiem (także BLIKiem zbliżeniowym),
  • realizować płatności zbliżeniowe,
  • zamknąć konto w banku,
  • otworzyć lokatę, konto oszczędnościowe czy nawet zaciągnąć kredyt lub pożyczkę.

Czy aplikacje mobilne banków są w ogóle potrzebne?

Co sprawia, że chętnie korzystamy z aplikacji mobilnej naszego banku? Czy tradycyjny dostęp do bankowości z poziomu komputera jest już niewystarczający? Być może tak właśnie jest. Oczywiście laptop jest urządzeniem, z którego chętnie i często korzystamy – jednak to właśnie smartfona potrzebujemy, gdy nie ma nas w domu, a musimy pilnie zlecić przelewy, zastrzec kartę czy chociażby podać komuś nasz numer rachunku bankowego. Również metody autoryzacji operacji zlecanych przez internet wymagają dodatkowych zabezpieczeń. Czasem jest to kod SMS, a niekiedy kliknięcie powiadomienia w telefonie. W obu przypadkach, posiadanie dostępu do aplikacji w smartfonie jest niezbędne.

Najlepsze aplikacje bankowe – co bierzemy pod uwagę?

Zasady oceny aplikacji bankowych są bardzo proste. Spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie: która z nich ma największe szanse spełnić nasze oczekiwania? Jako wskazówki mogą nam posłużyć poniższe kryteria.

  • Średnia ocena użytkowników w App Store oraz Google Play.
  • Sposób logowania ile metod logowania oferuje aplikacja? (PIN, odcisk palcem, Face ID bądź inne).
  • Bezpieczeństwo.
  • Ustawienia rachunku i karty. Czy z poziomu „apki” mamy możliwość, np. zastrzec kartę, zmienić PIN do karty, otworzyć konto oszczędnościowe/lokatę, ubiegać się o limit kredytowy, kartę kredytową albo pożyczkę? Warto też sprawdzić, czy aplikacja udostępnia usługę wielowalutową, kurs walutowy i kalkulator walut? Czy mamy dostęp do zarządzania powiadomieniami PUSH?
  • Transakcje. Czy w aplikacji zlecimy przelew natychmiastowy, walutowy bądź podatkowy? Czy mamy dostęp do historii rachunku i szczegółowy podgląd każdej transakcji? Jakie dodatkowe funkcje oferuje „apka”? Przykładowo, spłatę karty kredytowej, doładowania telefonu albo wygodne opłacanie rachunków, itp. Czy aplikacja umożliwia wygenerowanie kodu BLIK i dostępne jest dodanie karty do Google Pay/Apple Pay?
  • Praktyczne i unikalne funkcjonalności. Jakie funkcje oferuje bankowa aplikacja mobilna? Może to być, m.in. tymczasowe blokowanie karty, opłacanie autostrad, doładowania gier i multimediów, dostęp do programów lojalnościowych, usługi typu „sejf”, zakup biletów komunikacji miejskiej czy do kin, ukraińska wersja językowa.
  • Kompatybilność. Czy aplikacja „słynie” z awaryjności i powolnego działania? Czy bank często wprowadza przerwy techniczne w korzystaniu z bankowości mobilnej? Jakie formy kontaktu oferuje bank? Może to być, np. telefon, czat, czatbot, wideorozmowa. Czy korzystanie z „apki” jest intuicyjne i przycisk wylogowania się umieszczony jest w widocznym miejscu? Czy może wylogowanie się następuje automatycznie, tuż po zamknięciu strony?

Czy aplikacje bankowe są bezpieczne?

Technologie bankowe starają się iść z duchem czasu, dlatego wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich użytkowników. Banki dokładają wszelkich starań, aby bezpieczeństwo bankowości mobilnej stało na najwyższym poziomie. Po pierwsze, bankowość zabezpieczona jest przed atakami cyberprzestępców oraz realizowaniem nieautoryzowanych operacji. Po drugie, obowiązują zabezpieczenia nałożone na szyfrowanie danych i ich przechowywanie.

W przeciwieństwie do reszty aplikacji mobilnych – te bankowe nie zapisują żadnych poufnych informacji w pamięci podręcznej. Nie ma więc możliwości, by osoba trzecia miała do nich jakikolwiek dostęp. Nawet gdy nasz smartfon trafi w ręce, np. złodzieja istnieje niewielka szansa, by mógł on skorzystać z aplikacji bankowej. Ponadto są one regularnie aktualizowane, dzięki czemu po kilku minutach bezczynności, automatycznie wylogowują nas z konta.

Banki stosują różne metody zapewniające bezpieczeństwo:

  • unikalny kod PIN, służący do logowania,
  • dwustopniowa autoryzacja wszystkich transakcji,
  • automatyczne wylogowanie aplikacji po kilku minutach bezczynności na stronie,
  • zabezpieczenia biometryczne, np. odcisk palcem.

Jak bezpiecznie korzystać z aplikacji bankowych?

Choć banki stosują wysokie zabezpieczenia aplikacji, to hakerzy bardzo często wykorzystują naszą naiwność, nieostrożność czy też niedokładne sprawdzanie danych bankowych.

Jakie kwestie mamy na myśli?

  • Logowanie się do aplikacji bankowej za pomocą niezabezpieczonej, ogólnie dostępnej sieci Wi-Fi.
  • Wysyłanie SMSów i wiadomości ze spreparowanymi linkami bądź fałszywymi kodami QR.
  • Phishing, czyli podszywanie się pod instytucję bankową i wyłudzanie danych.
  • Fałszowanie aplikacji banków. Dlatego, zanim pobierzemy „apkę”, sprawdźmy jej autora oraz to, czy posiada licencję banku!
  • Złośliwe oprogramowanie malware, które infekuje urządzenie i wykrada nasze dane osobowe, hasła, pieniądze czy też blokuje dostęp do urządzeń.

Pełne bezpieczeństwo zapewnimy sobie, dzięki ostrożności i korzystaniu tylko z zaufanych źródeł informacji.

Aplikacje mobilne banków. Co jest potrzebne, aby z nich korzystać?

Jeśli czujemy, że jesteśmy gotowi przejść na poziom „wyżej” i na co dzień korzystać z nowoczesnej bankowości, na początku musimy dokonać wyboru konkretnej oferty banku z aplikacją mobilną.

Pamiętajmy, że dostęp do bankowości elektronicznej posiadają wyłącznie klienci banku, posiadający niezbędne dane do logowania. Kolejnym ważnym punktem jest system, jaki posiada nasz telefon – Android, iOs albo Windows Phone. Praktycznie każda instytucja proponuje dwie pierwsze wersje systemu, konieczne do prawidłowego działania aplikacji mobilnej.

Czy warto korzystać z aplikacji bankowych?

Bankowe aplikacje różnią się między sobą oferowanymi funkcjami i możliwościami. Do tego każdy z nas ma swoje własne preferencje. Czy jednak warto korzystać z aplikacji bankowych i pobierać je na własne telefony? Oczywiście, że tak. Dzięki aplikacjom możemy szybciej zareagować na sytuacje, w których coś niedobrego dzieje się z naszym kontem. Co więcej, w przypadku gdy ktoś niepowołany użyje naszej karty płatniczej – natychmiast zobaczymy tę transakcję w historii rachunku. Z poziomu aplikacji nie tylko szybko zablokujemy kartę, a w niektórych przypadkach nawet dowód osobisty.

Zalety bankowości mobilnej

Choć naszym zdaniem smartfon jest wygodnym narzędziem do codziennego zarządzania finansami, to nic na siłę. Nie chcemy za wszelką cenę zmieniać Waszych przyzwyczajeń. Spójrzmy jednak na listę korzyści, jakie niesie ze sobą bankowość mobilna.

  • Bezpieczeństwo, gwarantowane przez banki.
  • Stały dostęp do gotówki, niezależnie od miejsca i czasu.
  • Pełna kontrola nad stanem konta i wydatkami.
  • Możliwość realizacji płatności natychmiastowych.
  • Szybki kontakt z bankiem poprzez czat albo wideo.
  • Możliwość wnioskowania o różne produkty finansowe, np. kredyt gotówkowy.
  • Natychmiastowe powiadomienia o nadejściu przelewu, zwrocie gotówki czy aktualnych promocjach.
  • Lepiej zaplanowany budżet domowy (możemy zlecać zlecenia stałe, polecenia zapłaty, wyznaczać daty najważniejszych przelewów, określać limity transakcji).
  • Możliwość założenia rachunku poprzez aplikacje (oferują to niektóre banki).

Aby zalogować się do aplikacji mobilnej banku, potrzebujemy do tego tylko loginu i hasła. Co ważne, za każdym razem, gdy skorzystamy z „apki” zostaniemy z niej automatycznie wylogowani. Wszystko po to, by zapewnić najwyższe bezpieczeństwo.

Ranking aplikacji bankowych 2024 – dodatkowe informacje

Nasz ranking aplikacji bankowych uwzględnia te aplikacje, które cieszą się największym zaufaniem klientów. Traktujmy go jako cenną podpowiedź w momencie, gdy będziemy rozdarci między kilkoma ofertami różnych instytucji.

W takim przypadku ciekawa z naszego punktu widzenia aplikacja mobilna może przechylić szalę na korzyść jednego rachunku, który udostępni nam możliwości pełnego dostępu do jego funkcji – również z poziomu telefonu.

Aplikacja bankowa – szybki sposób na wygodne bankowanie!

Można oczywiście dyskutować, czy telefon do dobra platforma do usług finansowych. Można również zastanawiać się, czy jest wystarczająco bezpieczny. Nie zmienia to jednak faktu, że aplikacje mobilne banków sprawdzają się w życiu, a najlepszym dowodem na to, są miliony zadowolonych użytkowników.

Ponadto bankowanie przez telefon, podobnie jak online z poziomu komputera, jest bezpieczne, o ile uważny jest jego użytkownik. Tak samo zresztą, jak podczas rozmowy telefonicznej, czy wizyty w oddziale. Póki co warto korzystać z aplikacji mobilnych, bo są one nie tylko wygodne, ale i bezpieczne.

A jaka jest Wasza ulubiona aplikacja bankowa? Korzystacie z bankowości mobilnej w każdym miejscu na świecie? Dajcie znać, jakie macie doświadczenia z „apkami” bankowymi!

Naszym celem jest dostarczanie użytkownikom wartościowych i wiarygodnych treści, które pomogą im podejmować świadome decyzje finansowe. Wszystkie artykuły publikowane na naszym portalu opierają się na sprawdzonych źródłach i są redagowane przez specjalistów z dziedziny finansów.

Źródło:

1. „Bankowość internetowa i mobilna, płatności bezgotówkowe”, Raport Netb@nk, III kw. 2023

https://zbp.pl/getmedia/bfe5414f-206c-48d2-8c0e-37fe7f8d4af5/Raport-Netbank_Q3-2023a

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
4.9/5 - (36 votes)
Komentarze (0)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie zostanie nigdzie opublikowany

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie