Zwrot biletu PKP krok po kroku – wszystko, co musisz wiedzieć

Sezon urlopowy w pełni. Nawet mimo panującej pandemii COVID-19 mnóstwo ludzi planuje swoje urlopy. Tym razem jednak głównie w Polsce. Zdarza się jednak, że czasem te plany coś krzyżuje i trzeba zwrócić zakupione bilety. Jak zatem zwrócić bilet PKP, gdy przyjdzie taka potrzeba?

Wszyscy to znamy – niejednokrotnie byliśmy zmuszeni zmienić nasze urlopowe plany z najróżniejszych przyczyn. Wtedy jednak pojawiał się kolejny problem – jak zwrócić bilet i czy przysługuje nam pełna kwota, czy też będziemy zmuszeni przyjąć jedynie jej część. Zwrot niewykorzystanego biletu PKP jest dość prostą sprawą, jednak należy pamiętać o kilku kwestiach.

Przede wszystkim warto wiedzieć, że każdy klient PKP ma prawo zwrócić bilet – tak zakupiony w kasie, jak i ten internetowy. Miejsce zakupu ma bardzo duże znaczenie. Bilety zakupione w kasie możemy zwrócić w dowolnej kasie PKP na terenie kraju. Jednak te internetowe już musimy zwrócić online. Cała procedura jest prosta. Ale co najważniejsze w tym wszystkim – zwrotu możemy dokonać najpóźniej na 15 minut przed rozkładowym odjazdem pociągu.

PKP – zwrot biletu przez internet

To chyba najprostsza droga tak zakupu, jak i zwrotu biletu. Obie czynności możemy wykonać z dowolnego miejsca – wystarczy tylko dostęp do sieci.

Zacznijmy od tego, jak wygląda zwrot biletu bez rejestracji. Przy zakupie biletu na podany adres e-mail klient otrzymuje informację z numerem biletu oraz link do panelu użytkownika. Logowanie do wspomnianego panelu następuje po podaniu powyższych danych. Następnie należy wejść w zakładkę „Opłacone” i kliknąć opcję „Zrezygnuj” przy zwracanym bilecie. Potwierdzamy operację i gotowe.

Pasażerowie, którzy mają już założone konto na stronie PKP, muszą się zalogować i następnie postępować dokładnie tak samo, jak powyżej.

Niestety, nie możemy liczyć na natychmiastowy zwrot. Mało tego – nie możemy liczyć na zwrot pełnej kwoty. Otrzymamy kwotę biletu pomniejszoną o 10%. Na koncie pojawi się ona dopiero po 30 dniach od chwili anulowania biletu.

Czy można zwrócić internetowe bilety PKP w kasie?

Zwrot biletu PKP w tradycyjnej kasie biletowej, gdy został on zakupiony online, jest możliwe, ale jednocześnie bardzo problematyczne. Aby to zrobić, musimy udać się do specjalnej kasy PKP Intercity. Należy zauważyć, że nie ma ich na każdym dworcu – ich listę możemy znaleźć na stronie internetowej przewoźnika. Kiedy już znajdziemy najbliższą nam kasę, możemy tam złożyć wniosek o zwrot pieniędzy za niewykorzystany bilet online.

Zwrot biletu PKP zakupionego w kasie

Konwencjonalne kupowanie biletu na pociąg wciąż jest niezwykle popularne. Wiele osób po prostu udaje się do kasy bezpośrednio przed podróżą. Jednak ci, którzy kupili bilet w kasie wcześniej i muszą z niego zrezygnować, mają najłatwiejszą drogę zwrotu.

Zwrot biletu PKP zakupionego w kasie przedstawia się w następujący sposób – wystarczy udać się z nim do dowolnej kasy biletowej na terenie naszego kraju. Przekazujemy niewykorzystany bilet w okienku i otrzymujemy zwrot pieniędzy. Podobnie jak w przypadku zwrotu online – kwota jest pomniejszona o 10%.

Istnieje także możliwość zamiany daty – jeśli musimy przełożyć nasz wyjazd, nie stanowi to żadnego problemu. Zwracamy bilet i kupujemy nowy. W tym przypadku 10% kaucji nie jest pobierane, ale może się tak zdarzyć, że będziemy musieli dopłacić różnicę – niektóre połączenia są droższe, zwłaszcza kiedy termin wyjazdu jest niedługo (działa to dokładnie tak samo, jak w przypadku połączeń lotniczych).

Jak zwrócić bilet POLREGIO?

W przypadku pociągów regionalnych sprawa wygląda identycznie – warunki to: 10% odstępnego oraz zwrot bieltu nie później niż na 15 minut przed planowanych odjazdem.

Jest jednak też możliwość, a raczej bardziej szansa, na to, aby dostać zwrot za bilet na pociąg, który już odjechał. Jak czytamy na stronie POLREGIO „warunkiem zwrotu należności za częściowo lub całkowicie niewykorzystany bilet jest uzyskanie przez podróżnego odpowiedniego poświadczenia biletu”.

Wspomniane poświadczenie jest dokonywane w punktach odprawy albo przez pracowników drużyn konduktorskich. Jak informuje przewoźnik „zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany (odpowiednio poświadczony) bilet, można uzyskać w dowolnym punkcie odprawy prowadzącym sprzedaż biletów danego rodzaju w terminie do 3 miesięcy, licząc od dnia ważności biletu, pod warunkiem zwrócenia przez podróżnego oryginału poświadczonego biletu”.

Zwrot biletu PKP – koronawirus

Pandemia COVID-19 wywróciła cały świat do góry nogami. Nic więc dziwnego, że i przewozy kolejowe mocno się zmieniły. Wiele kursów zostało anulowanych. Jednak pasażerowie, którzy zakupili bilety, muszą sami sprawdzić, czy akurat ich połączenie zniknęło z rozkładu jazdy. PKP, niestety, nie przysyła żadnych informacji do swoich klientów.

W przypadku, kiedy nasze połączenie zostało anulowane, przysługuje nam zwrot pełnej kwoty. Jednak nie od razu dostaniemy 100% wartości biletu. Dotyczy to jednak wyłącznie biletów zakupionych drogą internetową. W kasach nie ma tego problemu. System po prostu nie został odpowiednio przystosowany do bieżących problemów.

Tym samym osoby, które zwracają bilet przez panel użytkownika, najpierw dostają zwrot z potrąceniem odstępnego. Pozostała kwota zostanie dosłana tak szybko, jak tylko system przeanalizuje wszystkie zwroty. A że te są masowe, może to trochę potrwać. Według PKP nie ma konieczności składania reklamacji, ponieważ jeśli kurs został zawieszony z powodu pandemii, pełna kwota wróci do pasażera.

Komentarze (0)
Dodaj komentarz

Podobne artykuły