Niespodziewane zmiany planów wyjazdowych mogą doprowadzić do finansowych strat. Warto więc zadbać o to, aby chociaż w niewielkim stopniu odzyskać utracone pieniądze. W przypadku nieodbytej podróży pociągiem możemy dokonać zwrotu biletu. Jak to zrobić? Oto prosta instrukcja!

Kluczowe informacje
- Zwrotu biletu PKP może dokonać każdy klient, niezależnie od tego, w jaki sposób nabył dokument uprawniający go do podróży.
- Zwrot biletu przez internet to najprostsza droga załatwienia formalności, jednak opcja ta jest dostępna tylko dla biletów zakupionych online. W przypadku biletów, które zostały kupione stacjonarnie, konieczne jest udanie się do wyznaczonego punktu lub kasy biletowej.
- Przewoźnik pobiera opłatę za każdy zwrócony bilet. Wysokość odstępnego może wahać się od 5 do 20% wartości biletu.
Każdy klient kolei państwowych ma prawo skorzystać z opcji zwrotu biletu, niezależnie od tego, czy został on zakupiony stacjonarnie, czy online. Sposób, w jaki nabyliśmy bilet, determinuje jednak miejsce, w którym możemy go zwrócić. Bilet zakupiony w kasie, oddamy w dowolnym okienku PKP na terenie całego kraju. Natomiast ten internetowy zwrócimy wyłącznie online lub w wybranych punktach obsługi klienta.
PKP – zwrot biletu przez internet
To chyba najprostsza droga zarówno zakupu, jak i zwrotu biletu. Obie czynności możemy bowiem wykonać z dowolnego miejsca – wystarczy tylko dostęp do sieci.
Zacznijmy od tego, jak wygląda zwrot biletu bez rejestracji. Przy zakupie biletu na podany adres e-mail otrzymamy informację z numerem biletu oraz link do panelu użytkownika. Logowanie do wspomnianego panelu następuje po podaniu powyższych danych. Następnie należy wejść w zakładkę „Opłacone” i kliknąć opcję „Zrezygnuj” przy zwracanym bilecie. Po potwierdzeniu operacji pozostaje nam czekać na zwrot środków. Pasażerowie, którzy mają już założone konto na stronie PKP, postępują dokładnie w ten sam sposób. Z tym wyjątkiem, że muszą się zalogować do swojego profilu.


Nie możemy liczyć ani na natychmiastowy zwrot środków, ani na to, że odzyskamy pełną kwotę. Otrzymamy przelew w wysokości ceny biletu pomniejszonego o odstępne, a środki pojawią się na rachunku w ciągu kilku dni od chwili anulowania biletu.
Daria Rek
Zwrot należności online za całkowicie niewykorzystane bilety – kiedy najpóźniej?
Czas w tym procesie odgrywa kluczową rolę. Jak bardzo musimy się spieszyć, aby anulować nasz bilet?
Wagon z miejscami do siedzenia | Nie później niż na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie; |
Wagon z miejscami sypialnianymi | Nie później niż na 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu ze stacji wskazanej na bilecie (dotyczy zwrotu opłaty za miejsce do leżenia/sypialne, natomiast zwrot opłaty za sam przejazd jest możliwy nie później niż na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie); |
Przejazd w Strefie Wygody | Maksymalnie 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu ze stacji wskazanej na bilecie (dotyczy zwrotu opłaty za miejsce w Strefie Wygody, natomiast zwrot opłaty za sam przejazd jest możliwy nie później niż na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie); |
Bilet zakupiony według oferty Bilet weekendowy MAX, Bilet weekendowy | Nie później niż w ciągu 2 godzin od godziny rozpoczęcia terminu ważności danego biletu. |
Czy można zwrócić internetowe bilety PKP w kasie?
Zwrot biletu PKP w tradycyjnej kasie biletowej, gdy został on zakupiony online, jest możliwy, ale nieco problematyczny. Dlaczego? Aby to zrobić, musimy udać się do Centrum Obsługi Klienta lub do specjalnej kasy PKP Intercity i tam dokonać transakcji. Co ważne – możemy to zrobić tylko w przypadku, gdy do odjazdu pociągu zostało nie mniej niż 5 minut. Jeżeli procedura zostanie przeprowadzona prawidłowo, pieniądze wrócą na konto, z którego dokonano zakupu. Jeśli nie zdecydujemy się jednocześnie na zakup nowego biletu, który zgodnie z regulaminem spełnia warunki wymiany, to od zwracanych należności zostanie pobrane tzw. odstępne.
Warto zwrócić uwagę na to, że wspomniane punkty, w których załatwimy sprawę zwrotu, nie są dostępne na każdym dworcu kolejowym. Ich listę znajdziemy w tym pliku pdf.
Ile kosztuje zwrot biletu PKP?
Przewoźnik pobiera opłatę (tzw. odstępne) od każdego anulowanego biletu. Wyjątkiem są tylko te sytuacje, w których dokonujemy wymiany biletu lub też, gdy anulowanie transakcji ma miejsce z winy PKP. Wtedy na konto bankowe wraca pełna cena biletu. W przeciwnym razie zostaniemy obciążeni kosztem od 5 do 20% wartości biletu w zależności od rodzaju przewoźnika (POLREGIO często pobiera 10%, a Intercity do 20%).
Zwrot biletu PKP zakupionego w kasie
Zwrot biletu PKP zakupionego stacjonarnie na dworcu jest bardzo prosty. Wystarczy udać się z nim do dowolnej kasy biletowej na terenie naszego kraju. Przekazujemy niewykorzystany bilet w okienku i otrzymujemy zwrot pieniędzy. Podobnie jak w przypadku zwrotu online – kwota, którą odzyskamy, zostanie pomniejszona o odstępne.
W przypadku przełożenia wyjazdu warto po prostu zmienić bilet, dzięki czemu opłata nie zostanie pobrana. Może się jednak zdarzyć, że będziemy musieli dopłacić różnicę – niektóre połączenia są droższe, zwłaszcza wtedy, gdy czas od zakupu biletu do wyjazdu jest bardzo krótki (działa to dokładnie tak samo, jak w przypadku połączeń lotniczych).
Wakacje na raty – jak sfinansować wyjazd marzeń?Jak zwrócić bilet POLREGIO?
W przypadku pociągów regionalnych sprawa wygląda identycznie z tą różnicą, że konieczne może okazać się uzyskanie odpowiedniego poświadczenia biletu. Wspomniane poświadczenie jest dokonywane w punktach odprawy albo przez pracowników drużyn konduktorskich.
Jak informuje przewoźnik „zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany (odpowiednio poświadczony) bilet, można uzyskać w dowolnym punkcie odprawy prowadzącym sprzedaż biletów danego rodzaju w terminie do 3 miesięcy, licząc od dnia ważności biletu, pod warunkiem zwrócenia przez podróżnego oryginału poświadczonego biletu”.
Jak zrezygnować z biletu KOLEO?
Bilet zakupiony przez KOLEO możemy samodzielnie wymienić lub zwrócić (z odstępnym) według zasad ustalonych przez konkretnych przewoźników.
Przewoźnik | Czas na zwrot | Wysokość odstępnego |
PKP Intercity | do 5 minut przed rozpoczęciem ważności biletu | 15% |
POLREGIO | do 15 minut przed rozpoczęciem ważności biletu | 10% |
ARRIVA RP | do 15 minut przed rozpoczęciem ważności biletu | 15% |
Koleje Dolnośląskie | do 20 minut przed godziną odjazdu pociągu | 10% |
Koleje Wielkopolskie | zwrot najpóźniej do godz. 23:59 dnia poprzedzającego rozpoczęcie ważności biletu | 10% |
ŁKA | do 15 minut przed rozpoczęciem ważności biletu | 10% |
PKP SKM w Trójmieście | najpóźniej do 5 minut przed rozpoczęciem podróży | 10% |
Koleje Śląskie | 15 minut przez rozpoczęciem ważności biletu | 10% |
Koleje Małopolskie | bilety jednorazowe 15 minut przed odjazdem, czasowego/strefowego 60 minut przed odjazdem; okresowego w dniu przed rozpoczęciem ważności | 10% |
LEO Express | bilet można anulować do 15 minut przed odjazdem | stała opłata 6 zł |
Jak dokonać wymiany lub zwrotu biletu?
- Zaloguj się na swoje konto i wejdź do zakładki „Bilety”.
- Wybierz bilet, który chcesz zwrócić lub wymienić i kliknij w „Opcje” następnie „Wymień” lub „Zwróć bilet”.
- Po kliknięciu w link pojawi się ekran wymiany lub zwrotu biletu.
- Po zatwierdzeniu wymiany wybierz nowe połączenie i kontynuuj zakup bez dokonywania płatności.
Po zatwierdzeniu zwrotu, środki zostaną automatycznie zwrócone na Twoje konto KOLEO.
Jak zwrócić niewykorzystany bilet PKP po terminie?
Zakupiony bilet można zwrócić nawet po odjeździe pociągu ze stacji. W takiej sytuacji należy jednak złożyć wniosek o zwrot środków za niewykorzystany przejazd. Jak to zrobić? PKP Intercity umożliwia złożenie wniosku w ciągu 60 minut od rozpoczęcia ważności biletu. POLREGIO daje klientom aż 3 miesiące, ale dodatkowo wymaga zdobycia odpowiedniego poświadczenia.
Jak zwrócić bilet w FlixBusie?Czy mogę jechać późniejszym pociągiem?
Z tym samym biletem, w terminie jego ważności, w wybranej relacji można pojechać dowolnym pociągiem tego samego przewoźnika. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli bilet jest ważny 5 godzin od godz. 11:30, to można jechać dowolnym pociągiem danego przewoźnika na tej samej trasie w czasie od 11:30 do 16:29. Wyjątek stanowią pociągi PKP Intercity, gdzie konkretne miejsce jest przypisane do konkretnego pociągu. W tym wypadku należy po prostu wymienić bilet przed rozpoczęciem podróży.
Werka
16.09.2021, 10:57
Czy można odzyskać pieniądze od niewykorzystanego biletu PKP? Moj ojciec nie zdążył na pociąg.
Stanisław
26.03.2024, 12:59
Można. W tym celu należy podejść do okienka biletowego na dworcu i poprosić kasjerkę o druczek zwrotu środków za niewykorzystany bilet. PKP pobiera wtedy ok. 15% ceny biletu i zwraca resztę środków.
Dariusz
02.06.2021, 15:45
Anulowano mój źle zakupiony bilet . Inna ulga na dziecko 33 % , a zakupiłem ulgę studencką.
W jaki sposób mam przesłać bilet, by odzyskać środki ?
Pozdrawiam.
Dariusz Poźniak
Maria
07.01.2022, 12:03
Jak odzyskać pieniądze za zwrócony bilet na 1 dzień przed dniem odjazdu.?
Zwróciłam 2 bilety w dniu 05.09.2021 na jazdę koleją w dniu 06.09.2021 na godz 8,48
z Krakowa do Inowrocławia.Do tej pory nie otrzymałam zwrotu gotówki.
Jola
02.10.2024, 14:55
Pani kasjerka nieprawidłowo ,wydrukowała 2 bilety miesięczne imienne na PKP IC . Błąd dotyczył stacji początkowej i końcowej podróży. Reklamacje zgłosiłam po 40 minutach od momentu zakupu ,dostałam formularz reklamacji.Czy muszę ponosić dodatkowe koszty w związku z tym zakupem.
Redakcja Czerwona-Skarbonka
03.10.2024, 09:26
Nie, nie ponosi Pani żadnych dodatkowych kosztów z tytułu reklamacji. Pozdrawiamy!
paput
09.06.2024, 00:37
da się odzyskać 100% za zwrot biletów pkp pod warunkiem, że:
1. zakupu dokonano przez Internet (np. w serwisie KOLEO.PL),
2. płatność dokonano kartą kredytową/debetową,
3 dokonujemy zwrotu przed rozpoczęciem usługi przez przewoźnka tj. PKP. Żeby odzyskać pieniądze w kwocie 100% robimy tak:
1. dokonujemy zwrotu w serwisie, w którym kupiliśmy bilety. Pieniądze automatycznie pojawią się na naszym nowo utworzonym koncie, w którym dokonaliśmy zakupu. Kwota zwrotu będzie pomniejszona o tzw. odstępne czyli 15%. Piszemy do nich maila o natychmiastowe przelanie środków na konto bankowe najlepiej to samo, do którego przypisana jest karta którą płaciliśmy – jeśli podamy inne konto nawet należące do nas na pewno będą chcieli dodatkowej weryfikacji w postaci wyciągu lub skanu dowodu powołując się na Ustawę o przeciwdziałaniu terroryzmowi i praniu pieniędzy – niestety mają do tego prawo! dlatego najszybciej jest robić zwrot środków na konto, do którego przypisana jest karta, którą dokonaliśmy płatności za bilety – wtedy z automatu wpłynie kwota pomniejszona o tzw. odstępne -15%.
2. Natychmiast robimy reklamacje w banku z tytułu chargeback za brak całkowitego zwrotu za płatność za usługę zakupioną przez Internet, która jeszcze się nie rozpoczęła – to bardzo istotne aby tak było. W reklamacji powołujemy się na Ustawę o prawach konsumenta z 30.05.2014, która gwarantuje konsumentowi w przypadku zakupu przez Internet prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. I generalnie tyle.
W ciągu tygodnia reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie i bank zrobi przelew kwoty, o którą pomniejszono zwrot biletów.
Malgorzata
31.03.2023, 17:44
To było 10 marca br pociag relacji Kutno-Poznan godz 6.51 wykupiony bilet – zwrocilam bo nie zdazylam. Cena 36,40 Zmiana odjazdu PKP Koleje Mazowieckie. Powrot z Poznania Głownego do Kutna 10 marca br godz 15.33 bilet byl zle wystawiony (pomylka) cena 36,40zl Konczy sie marzec z zwrotu do chwili obecnej nie otrzymalam. Jak dlugo mam czekac na zwrot gotowki
Zuzanna
27.01.2023, 19:27
Witam kupiłam bilet PKP i podałam błędny numer e-mail nie mam biletu płaciłam blikiem jako nierejestrowany klient
Alina
09.07.2021, 12:46
Nie wykorzystałam tego biletu