Zwrot biletu PKP krok po kroku – wszystko, co musisz wiedzieć

Niespodziewane zmiany planów wyjazdowych mogą doprowadzić do finansowych strat. Warto więc zadbać o to, aby chociaż w niewielkim stopniu odzyskać utracone pieniądze. W przypadku nieodbytej podróży pociągiem możemy dokonać zwrotu biletu. Jak to zrobić? Podpowiadamy!

niewykorzystany bilet pkp - jak zwrócić? pociąg w ruchu

Kluczowe informacje

  • Zwrotu biletu PKP może dokonać każdy klient, niezależnie od tego, w jaki sposób nabył dokument uprawniający go do podróży. 
  • Zwrot biletu przez internet to najprostsza droga załatwienia formalności, jednak opcja ta jest dostępna tylko dla biletów zakupionych online. W przypadku biletów, które zostały kupione stacjonarnie, konieczne jest udanie się do wyznaczonego punktu lub kasy biletowej. 
  • Przewoźnik pobiera opłatę za każdy zwrócony bilet. Wysokość odstępnego może wahać się od 5 do 20% wartości biletu. 

Każdy klient kolei państwowych ma prawo skorzystać z opcji zwrotu biletu, niezależnie od tego, czy został on zakupiony stacjonarnie, czy online. Sposób, w jaki nabyliśmy bilet, determinuje jednak miejsce, w którym możemy go zwrócić. Bilet zakupiony w kasie, oddamy w dowolnym okienku PKP na terenie całego kraju. Natomiast ten internetowy zwrócimy wyłącznie online lub w wybranych punktach obsługi klienta.

PKP – zwrot biletu przez internet

To chyba najprostsza droga zarówno zakupu, jak i zwrotu biletu. Obie czynności możemy bowiem wykonać z dowolnego miejsca – wystarczy tylko dostęp do sieci.

Zacznijmy od tego, jak wygląda zwrot biletu bez rejestracji. Przy zakupie biletu na podany adres e-mail otrzymamy informację z numerem biletu oraz link do panelu użytkownika. Logowanie do wspomnianego panelu następuje po podaniu powyższych danych. Następnie należy wejść w zakładkę „Opłacone” i kliknąć opcję „Zrezygnuj” przy zwracanym bilecie. Po potwierdzeniu operacji pozostaje nam czekać na zwrot środków. Pasażerowie, którzy mają już założone konto na stronie PKP, postępują dokładnie w ten sam sposób. Z tym wyjątkiem, że muszą się zalogować do swojego profilu.

panel logowania do konta pkp

Nie możemy liczyć ani na natychmiastowy zwrot środków, ani na to, że odzyskamy pełną kwotę. Otrzymamy przelew w wysokości ceny biletu pomniejszonego o odstępne, a środki pojawią się na rachunku w ciągu kilku dni od chwili anulowania biletu.

Daria Rek

Zwrot należności online za całkowicie niewykorzystane bilety – kiedy najpóźniej?

Czas w tym procesie odgrywa kluczową rolę. Jak bardzo musimy się spieszyć, aby anulować nasz bilet?

Wagon z miejscami do siedzeniaNie później niż na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie;
Wagon z miejscami sypialnianymiNie później niż na 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu ze stacji wskazanej na bilecie (dotyczy zwrotu opłaty za miejsce do leżenia/sypialne, natomiast zwrot opłaty za sam przejazd jest możliwy nie później niż na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie);
Przejazd w Strefie WygodyMaksymalnie 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu ze stacji wskazanej na bilecie (dotyczy zwrotu opłaty za miejsce w Strefie Wygody, natomiast zwrot opłaty za sam przejazd jest możliwy nie później niż na 5 minut przed planowym odjazdem pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie);
Bilet zakupiony według oferty Bilet weekendowy MAX, Bilet weekendowyNie później niż w ciągu 2 godzin od godziny rozpoczęcia terminu ważności danego biletu.

Czy można zwrócić internetowe bilety PKP w kasie?

Zwrot biletu PKP w tradycyjnej kasie biletowej, gdy został on zakupiony online, jest możliwy, ale nieco problematyczny. Dlaczego? Aby to zrobić, musimy udać się do Centrum Obsługi Klienta lub do specjalnej kasy PKP Intercity i tam dokonać transakcji. Co ważne – możemy to zrobić tylko w przypadku, gdy do odjazdu pociągu zostało nie mniej niż 5 minut. Jeżeli procedura zostanie przeprowadzona prawidłowo, pieniądze wrócą na konto, z którego dokonano zakupu. Jeśli nie zdecydujemy się jednocześnie na zakup nowego biletu, który zgodnie z regulaminem spełnia warunki wymiany, to od zwracanych należności zostanie pobrane tzw. odstępne. 

Warto zwrócić uwagę na to, że wspomniane punkty, w których załatwimy sprawę zwrotu, nie są dostępne na każdym dworcu kolejowym. Ich listę znajdziemy w tym pliku pdf.

Ile kosztuje zwrot biletu PKP?

Przewoźnik pobiera opłatę (tzw. odstępne) od każdego anulowanego biletu. Wyjątkiem są tylko te sytuacje, w których dokonujemy wymiany biletu lub też, gdy anulowanie transakcji ma miejsce z winy PKP. Wtedy na konto bankowe wraca pełna cena biletu. W przeciwnym razie zostaniemy obciążeni kosztem od 5 do 20% wartości biletu w zależności od rodzaju przewoźnika (POLREGIO często pobiera 10%, a Intercity do 20%). 

Zwrot biletu PKP zakupionego w kasie

Zwrot biletu PKP zakupionego stacjonarnie na dworcu jest bardzo prosty. Wystarczy udać się z nim do dowolnej kasy biletowej na terenie naszego kraju. Przekazujemy niewykorzystany bilet w okienku i otrzymujemy zwrot pieniędzy. Podobnie jak w przypadku zwrotu online – kwota, którą odzyskamy, zostanie pomniejszona o odstępne.

W przypadku przełożenia wyjazdu warto po prostu zmienić bilet, dzięki czemu opłata nie zostanie pobrana. Może się jednak zdarzyć, że będziemy musieli dopłacić różnicę – niektóre połączenia są droższe, zwłaszcza wtedy, gdy czas od zakupu biletu do wyjazdu jest bardzo krótki (działa to dokładnie tak samo, jak w przypadku połączeń lotniczych).

Jak zwrócić bilet POLREGIO?

W przypadku pociągów regionalnych sprawa wygląda identycznie z tą różnicą, że konieczne może okazać się uzyskanie odpowiedniego poświadczenia biletu. Wspomniane poświadczenie jest dokonywane w punktach odprawy albo przez pracowników drużyn konduktorskich.

Jak informuje przewoźnik „zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany (odpowiednio poświadczony) bilet, można uzyskać w dowolnym punkcie odprawy prowadzącym sprzedaż biletów danego rodzaju w terminie do 3 miesięcy, licząc od dnia ważności biletu, pod warunkiem zwrócenia przez podróżnego oryginału poświadczonego biletu”.

Jak zrezygnować z biletu KOLEO?

Bilet zakupiony przez KOLEO możemy samodzielnie wymienić lub zwrócić (z odstępnym) według zasad ustalonych przez konkretnych przewoźników.

PrzewoźnikCzas na zwrotWysokość odstępnego
PKP Intercitydo 5 minut przed rozpoczęciem ważności biletu15%
POLREGIOdo 15 minut przed rozpoczęciem ważności biletu10%
ARRIVA RPdo 15 minut przed rozpoczęciem ważności biletu15%
Koleje Dolnośląskiedo 20 minut przed godziną odjazdu pociągu10%
Koleje Wielkopolskiezwrot najpóźniej do godz. 23:59 dnia poprzedzającego rozpoczęcie ważności biletu10%
ŁKAdo 15 minut przed rozpoczęciem ważności biletu10%
PKP SKM w Trójmieścienajpóźniej do 5 minut przed rozpoczęciem podróży10%
Koleje Śląskie15 minut przez rozpoczęciem ważności biletu10%
Koleje Małopolskiebilety jednorazowe 15 minut przed odjazdem, czasowego/strefowego 60 minut przed odjazdem; okresowego w dniu przed rozpoczęciem ważności10%
LEO Expressbilet można anulować do 15 minut przed odjazdemstała opłata 6 zł

Jak dokonać wymiany lub zwrotu biletu?

  1. Zaloguj się na swoje konto i wejdź do zakładki „Bilety”.
  2. Wybierz bilet, który chcesz zwrócić lub wymienić i kliknij w „Opcje” następnie „Wymień” lub „Zwróć bilet”.
  3. Po kliknięciu w link pojawi się ekran wymiany lub zwrotu biletu.
  4. Po zatwierdzeniu wymiany wybierz nowe połączenie i kontynuuj zakup bez dokonywania płatności.
    Po zatwierdzeniu zwrotu, środki zostaną automatycznie zwrócone na Twoje konto KOLEO.

Jak zwrócić niewykorzystany bilet PKP po terminie?

Zakupiony bilet można zwrócić nawet po odjeździe pociągu ze stacji. W takiej sytuacji należy jednak złożyć wniosek o zwrot środków za niewykorzystany przejazd. Jak to zrobić? PKP Intercity umożliwia złożenie wniosku w ciągu 60 minut od rozpoczęcia ważności biletu. POLREGIO daje klientom aż 3 miesiące, ale dodatkowo wymaga zdobycia odpowiedniego poświadczenia.

Czy mogę jechać późniejszym pociągiem? 

Z tym samym biletem, w terminie jego ważności, w wybranej relacji można pojechać dowolnym pociągiem tego samego przewoźnika. Co to oznacza w praktyce? Jeżeli bilet jest ważny 5 godzin od godz. 11:30, to można jechać dowolnym pociągiem danego przewoźnika na tej samej trasie w czasie od 11:30 do 16:29. Wyjątek stanowią pociągi PKP Intercity, gdzie konkretne miejsce jest przypisane do konkretnego pociągu. W tym wypadku należy po prostu wymienić bilet przed rozpoczęciem podróży. 

Naszym celem jest dostarczanie użytkownikom wartościowych i wiarygodnych treści, które pomogą im podejmować świadome decyzje finansowe. Wszystkie artykuły publikowane na naszym portalu opierają się na sprawdzonych źródłach i są redagowane przez specjalistów z dziedziny finansów.
Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
3/5 - (38 votes)
Komentarze (6)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie zostanie nigdzie opublikowany

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

  • W
    W

    Werka

    16.09.2021, 10:57

    Wyróżniający się komentarz

    Czy można odzyskać pieniądze od niewykorzystanego biletu PKP? Moj ojciec nie zdążył na pociąg.

  • D
    D

    Dariusz

    02.06.2021, 15:45

    Wyróżniający się komentarz

    Anulowano mój źle zakupiony bilet . Inna ulga na dziecko 33 % , a zakupiłem ulgę studencką.
    W jaki sposób mam przesłać bilet, by odzyskać środki ?
    Pozdrawiam.
    Dariusz Poźniak

  • M
    M

    Maria

    07.01.2022, 12:03

    Wyróżniający się komentarz

    Jak odzyskać pieniądze za zwrócony bilet na 1 dzień przed dniem odjazdu.?
    Zwróciłam 2 bilety w dniu 05.09.2021 na jazdę koleją w dniu 06.09.2021 na godz 8,48
    z Krakowa do Inowrocławia.Do tej pory nie otrzymałam zwrotu gotówki.

  • M
    M

    Malgorzata

    31.03.2023, 17:44

    Wyróżniający się komentarz

    To było 10 marca br pociag relacji Kutno-Poznan godz 6.51 wykupiony bilet – zwrocilam bo nie zdazylam. Cena 36,40 Zmiana odjazdu PKP Koleje Mazowieckie. Powrot z Poznania Głownego do Kutna 10 marca br godz 15.33 bilet byl zle wystawiony (pomylka) cena 36,40zl Konczy sie marzec z zwrotu do chwili obecnej nie otrzymalam. Jak dlugo mam czekac na zwrot gotowki

  • Z
    Z

    Zuzanna

    27.01.2023, 19:27

    Wyróżniający się komentarz

    Witam kupiłam bilet PKP i podałam błędny numer e-mail nie mam biletu płaciłam blikiem jako nierejestrowany klient

  • A
    A

    Alina

    09.07.2021, 12:46

    Wyróżniający się komentarz

    Nie wykorzystałam tego biletu

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie