Początki Inteligo sięgają 2000 r., kiedy to Inteligo Financial Service stworzył internetowe konto bankowe. Projekt okazał się tak dużym sukcesem, że od 2002 r. marka Inteligo stała się częścią grupy kapitałowej PKO BP.
Kluczowe informacje:
- Inteligo to bank internetowy, który w 2002 r. stał się własnością PKO Banku Polskiego;
- Za czasów swojej świetności oferował on obsługę kont osobistych i firmowych, kart kredytowych, rachunków inwestycyjnych i oszczędnościowych;
- Od 16 lutego 2024 r. PKO BP wycofało możliwość otwierania nowych rachunków w Inteligo. Obecni użytkownicy mogą prowadzić swoje konta na dotychczasowych warunkach;
- Od listopada 2024 r. PKO BP wyłączyło mobilną wersję systemu Inteligo. Dostęp do serwisu możliwy jest za pośrednictwem aplikacji IKO oraz na stronie: inteligo.pl/secure.
Inteligo: jaki to bank?
To marka handlowa, która obecnie jest częścią grupy kapitałowej PKO BP. Jej początek sięga roku 2000, kiedy to zespół programistów Inteligo Financial Service stworzył na wzór platformy Inteligo, system obsługi bankowości elektronicznej. Oferował on obsługę kont bankowych, kart płatniczych, kredytów gotówkowych czy produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych. Tym sposobem do końca 2001 r. marka pozyskała ponad 100 tys. klientów.
Projekt ten okazał się strzałem w dziesiątkę. W 2002 r. Inteligo stało się częścią PKO BP. W ramach nowego projektu bank zaczął udostępniać swoim klientom nowoczesne rozwiązania w zakresie bankowości elektronicznej. Przykładowo, użytkownicy kont Inteligo zyskali dostęp, m.in. do zdalnego debetu, usługi SMSmoney (przesyłania środków na numer telefonu odbiorcy, czyli coś na podobieństwo dzisiejszego BLIK-a) czy nabywania jednostek funduszy inwestycyjnych PKO BP/Credit Suisse TFI.
Z kolei w 2003 r. Inteligo zaczęło umożliwiać obrót Obligacjami Skarbu Państwa przez internet. W kolejnych latach klienci mieli do dyspozycji nowe usługi: ustawianie limitów na płatności online, e-faktury za doładowania czy szyfrowanie wyciągów. Dodatkowo w 2011 r. marka zapoczątkowała zbliżeniowe karty debetowe i uruchomiła serwis zoptymalizowany pod smartfony, by w 2013 r. stworzyć aplikację mobilną IKO, dzięki której klienci mogli płacić i wypłacać środki telefonem.
Oferta Inteligo
Głównym produktem Inteligo było konto bankowe: indywidualne, wspólne oraz dla dzieci do 13. roku życia. Piszemy w czasie przeszłym, bo od lutego 2024 r. PKO BP wycofało te rachunki bankowe z oferty Inteligo. Jednocześnie bank zachęca do zakładania kont z oferty PKO BP, które dają dostęp do nowoczesnej bankowości IKO i iPKO.
Inteligo proponowało również karty płatnicze: do konta wspólnego i indywidualnego oraz firmowego, w tym karty kredytowe od PKO BP. Użytkownicy platformy mieli do dyspozycji dodatkowo lokaty, rachunek oszczędnościowy, konto maklerskie, fundusze inwestycyjne, obligacje, a także plany emerytalne: IKE i IKZE.
W ofercie kredytowej klienci mieli do wyboru: limit odnawialny, debet, pożyczki gotówkowe, kredyt konsolidacyjny czy kredyt hipoteczny. Inteligo oferowało przy tym doładowania telefonów, pakiety ubezpieczeń oraz możliwość załatwienia spraw urzędowych za pomocą usługi e-Urząd.
Serwis Inteligo
Bankowość elektroniczna Inteligo nosi nazwę: Inteligo Secure. Jest do odrębna usługa od bankowości internetowej PKO. Dotychczasowi klienci Inteligo mogą też korzystać z aplikacji mobilnej IKO, tej samej co użytkownicy PKO BP.
Logowanie w Inteligo
Od 6 litopada 2024 r. nie jest już dostępna mobilna wersja systemu Inteligo. Oznacza to tyle, że dotychczasowi klienci zalogują się do pełnej wersji serwisu Inteligo na laptopie i smartfonie, wchodząc na stronę: inteligo.pl/secure i podając swój login/identyfikator albo korzystając z apki IKO.
Bankomaty i placówki
Niestety bank nigdy nie posiadał własnych bankomatów, wpłatomatów ani placówek stacjonarnych. Obsługa klientów odbywa się za pośrednictwem oddziałów PKO BP. Podobnie jest, jeśli chodzi o bankomaty, użytkownicy Inteligo korzystają za darmo z tych, należących do PKO BP.
Inaczej jest w przypadku wpłatomatów. Tutaj konieczne jest korzystanie z maszyn operatorów niezależnych (*PKO BP nie udostępnia klientom Inteligo swoich wpłatomatów).
Opinie klientów o Inteligo
Inteligo cieszyło się w miarę dobrymi opiniami wśród użytkowników, szczególnie za intuicyjny interfejs serwisu internetowego oraz funkcjonalność aplikacji mobilnej IKO. Klienci doceniali również bezpłatne prowadzenie konta oraz brak opłat za wypłaty z bankomatów sieci PKO Banku Polskiego i Santander Bank Polska.
Negatywy dotyczyły głównie ograniczonych możliwości obsługi klientów z uwagi na brak fizycznych oddziałów i placówek instytucji. Część osób wskazywała też na ograniczoną ofertę kredytową i dość wysokie opłaty za kartę płatniczą, w momencie niespełnienia warunków jej darmowości.
Zalety i wady Inteligo
Zalety:
- Innowacyjne rozwiązania w bankowości internetowej i mobilnej;
- Bogata oferta kredytowa i oszczędnościowa;
- Bezpłatne konto Inteligo;
- Dostęp do darmowych bankomatów PKO BP i Santander BP.
Wady:
- Brak placówek stacjonarnych;
- Brak własnych bankomatów i wpłatomatów;
- Dość wysokie opłaty za karty debetowe.