Chargeback – co to jest i jak działa?

Wśród powodów, które wymienia się najczęściej na rzecz płatności bezgotówkowych, są wygoda oraz bezpieczeństwo. Dzięki usłudze chargeback możesz liczyć na zwrot środków w wielu przypadkach. W jakich dokładnie? Co to jest i jak działa chargeback?

Na koniec I kwartału 2021 roku na polskim rynku znajdowało się przeszło 44,115 mln kart płatniczych. Wśród nich 82,1 proc. stanowiły karty debetowe. W tym samym czasie zanotowano także ponad 1,6 mln przeprowadzonych transakcji płatniczych o łącznej wartości 198,2 mld zł1.

Tymczasem mało kto wie, że w sytuacji nietrafionych zakupów/usług zrealizowanych u nierzetelnego sprzedawcy za pomocą “plastiku”, możemy skorzystać ze zwrotu środków pieniężnych. Warto wiedzieć, czym dokładnie jest chargeback, by znać swoje prawa.

Co to jest chargeback?

Chargeback to inaczej obciążenie zwrotne. Jest to rodzaj procedury reklamacyjnej oferowanej przez banki, po otrzymaniu zgłoszenia przez klienta posługującego się kartą płatniczą.

Chargeback ma służyć przede wszystkim ochronie praw konsumentów przed oszustwami, nieuczciwymi sprzedawcami i usługodawcami, a także błędami systemu bankowego.

Na czym polega ta usługa?

Nadrzędnym zadaniem chargeback jest dochodzenie w imieniu klienta roszczeń finansowych wobec sprzedawcy/usługodawcy, który nie wywiązał się odpowiednio (w całości lub części) z realizacji transakcji opłaconej przez posiadacza karty.

Mechanizm chargeback bardzo często wykorzystywany jest też w innych sytuacjach, np. podczas wydania przez bankomat niewłaściwej kwoty. Warto jednak wiedzieć, że usługa chargeback posiada swoje ograniczenia, dlatego warto sprawdzić wiarygodność sprzedawcy jeszcze przed realizacją zamówienia.

Ile czasu mam na zgłoszenie nietrafionej transakcji?

Czas na zgłoszenie reklamacji w ramach chargeback może być różny. Zazwyczaj wynosi 120 dni od daty przeprowadzonej transakcji bezgotówkowej. Dokładny termin warto sprawdzić na stronie banku.

Czy chargeback jest płatny?

Obciążenie zwrotne to usługa bezpłatna – nie ma tutaj znaczenia, czy transakcja została wykonana przez klienta indywidualnego, czy firmowego.

Kto może skorzystać z chargeback?

Tego typu usługa dostępna jest dla wszystkich posiadaczy kart płatniczych Mastercard oraz Visa. Nie ma przy tym żadnego znaczenia, czy feralna transakcja odbyła się za pomocą karty kredytowej, debetowej do konta osobistego czy przedpłaconej.

Jeśli zauważysz, że za pomocą Twojej karty doszło do przeprowadzenia nieznanych transakcji albo zostałeś oszukany przez sprzedawcę, możesz domagać się zwrotu środków w ramach obciążenia zwrotnego.

W jakich sytuacjach przysługuje chargeback?

Oto kilka sytuacji, w których można uruchomić procedurę chargeback:

  • bankomat nie wypłacił całej lub części kwoty pomimo obciążenia rachunku,
  • nie rozpoznajesz zrealizowanych za pośrednictwem karty płatniczej operacji,
  • transakcja została zaksięgowana więcej niż 1 raz,
  • płatność kartą została zaksięgowana na inną kwotę, niż powinna,
  • nie otrzymałeś zamówionych towarów, które wcześniej opłaciłeś “plastikiem”,
  • dostałeś towar niezgodny z opisem, za który zapłaciłeś kartą płatniczą,
  • sprzedawca nie wywiązał się z wykonania usługi (np. odwołanie przez biuro podróży wycieczki z góry opłaconej kartą),
  • usługodawca/sprzedawca (np. hotel) obciążył Cię za usługę, której nie zamawiałeś,
  • karta płatnicza została obciążona, choć w trakcie realizacji płatności pojawiły się kłopoty z jej akceptacją i ostatecznie transakcji dokonałeś w inny sposób,
  • płatność rozliczyłeś w innej walucie niż tą, którą zaakceptowałeś,
  • nie dostałeś zwrotu środków od sprzedawcy, mimo zwrotu towaru opłaconego kartą,
  • różnego typu oszustwa czy wyłudzenia, w tym posługiwanie się skradzionym “plastikiem”.
chargeback kiedy można zastosować

Jak działa chargeback?

Aby otrzymać zwrot środków w ramach chargeback, musisz oczywiście złożyć reklamację w banku, w którym posiadasz kartę płatniczą. Później bank rozpatruje wniosek i weryfikuje, czy Twoje roszczenie jest uzasadnione.

Warto pamiętać, że tego typu reklamacje rozpatrywane są indywidualnie. Co oznacza, że taka procedura może wiązać się z pewnymi opłatami. Jeśli jednak Twoje roszczenie jest zasadne, instytucja zwróci Ci środki na konto bankowe powiązane z kartą płatniczą.

Jak wygląda proces ubiegania się o chargeback?

1. Zgłoś reklamację za przeprowadzoną transakcję. Możesz tego dokonać bezpośrednio w placówce albo przez system bankowości elektronicznej lub infolinię.

2. Bank kontaktuje się z centrum autoryzacyjnym (acquirer), które informuje sprzedawcę o powstałym chargebacku.

3. Sprzedawca ma 7 dni na akceptację bądź odrzucenie reklamacji. W tym drugim przypadku musi przedstawić dokumentację potwierdzającą, że chargeback jest nieuzasadniony.

Gdy sprzedawca nie zrealizuje reklamacji albo nie wyśle dokumentacji, będzie musiał zwrócić nie tylko środki za towar, ale także pokryć ew. koszty związane z przeprowadzeniem procedury.

4. Po otrzymaniu odpowiedzi od sprzedawcy acquirer kontaktuje się z bankiem, który następnie dostarczy Ci informacji o postępach w reklamacji.

5. Jeśli Twoje zgłoszenie miało solidne podstawy, pieniądze wrócą na Twoje konto. Gdy z kolei to sprzedawca miał rację, nie otrzymasz zwrotu.

Jak długo trzeba czekać na przyznanie środków?

Zwykle wynosi ok. 3 miesięcy. Choć dużo zależy od tego, od kogo bank próbuje odzyskać Twoje pieniądze. Okres ten może być krótszy, ale i nieco się wydłużyć. O wszystkich postępach w reklamacji będziesz informowany na bieżąco.

Chargeback w bankach

Banki w zwyczaju rzadko kiedy informują swoich klientów o możliwości skorzystania z procedury chargeback. Część instytucji nie kryje się z takim rozwiązaniem na swoich stronach internetowych. Pozostałe raczej się tym nie chwalą i o obciążeniu zwrotnym piszą jedynie w ogólnych wiadomościach nt. składania reklamacji. Być może dlatego, że jest to dość żmudna procedura, która nie przynosi instytucjom żadnych dochodów…

Spójrzmy, jak prezentuje się usługa chargeback w kilku największych bankach.

Chargeback w mBanku

mBank zapewnia, że reklamacja transakcji przy pomocy chargeback może odbyć się w aplikacji mobilnej, w serwisie transakcyjnym albo na mLinii.

Wystarczy, że podasz takie informacje jak:

  • imię i nazwisko posiadacza karty,
  • numer karty płatniczej,
  • data i przybliżona godzina przeprowadzonej transakcji,
  • kwota i waluta transakcji,
  • nazwa podmiotu akceptującego transakcję lub dokładną lokalizację terminalu/bankomatu,
  • powód reklamacji,
  • informacja o tym, czy nadal korzystasz z karty, czy reklamacja tyczy się karty utraconej.

Usługa chargeback w Banku Millennium

Jeśli chcesz skorzystać z tego typu reklamacji, powinieneś zgłosić konkretną transakcję, składając w banku wniosek o zwrot środków w ramach procedury chargeback.

Taki wniosek złożysz w oddziale Millennium, TeleMillennium albo poprzez Millenet.

Zgłoszenie musi zawierać:

  • dane posiadacza karty oraz numer karty,
  • dane problematycznej transakcji: datę, kwotę oraz informację, gdzie została zrealizowana płatność,
  • opis problemu,
  • oświadczenie klienta o próbie kontaktu/kontakcie z usługodawcą.

Zgłaszanie reklamacji w ING Banku Śląskim

Aby skorzystać z chargebacku w ING, musisz najpierw sam skontaktować z usługodawcą/ sklepem i samodzielnie wyjaśnić problem. Gdy to się nie uda, wówczas możesz podjąć działania reklamacyjne wraz z bankiem.

W tym też celu powinieneś przygotować historię korespondencji z usługodawcą. W zależności od powodu reklamacji będziesz potrzebować różnych dokumentów, których dokładny wykaz dostępny jest na stronie ing.pl.

Reklamacje w pozostałych bankach

Jak złożyć wniosek chargeback?Jakie dokumenty dołączyć do wniosku?
Pekaoelektronicznie: w serwisie Pekao24, w zakładce Oferty i wnioski/Usługi, poprzez złożenie wniosku o reklamację transakcyjną,
osobiście w dowolnym oddziale banku
różne w zależności od przyczyny anulowania transakcji
* wykaz dokumentów dostępny jest na stronie pekao.com.pl
Santander Bank Polskaelektronicznie: poprzez formularz reklamacyjny albo w serwisie Santander.pl —> Poczta—>Napisz wiadomość—> usługa chargeback
osobiście w oddziale banku
listownie
– potwierdzenie zamówienia produktu
– próbę wyjaśnienia transakcji ze sprzedawcą
Alior Bankelektronicznie: poprzez bankowość internetową —> Napisz wiadomość w panelu “Wiadomości”
osobiście w placówce banku
telefonicznie
listownie
– potwierdzenie przelewu
– opis zdarzenia

->Zobacz też jak napisać reklamację.

Kiedy sprzedawca może nie uznać chargebacku?

Głównie wtedy, gdy przed dokonaniem transakcji zaakceptowałeś regulamin świadczenia usług i polityki zwrotów, które były dla Ciebie niekorzystne.

O czym trzeba pamiętać, aby w przyszłości unikać wnioskowania o chargeback?

  • Przed finalizacją zakupów zapoznaj się z oświadczeniami, na które wyrażasz zgodę.
  • Dokładnie czytaj opisy produktów, dzięki czemu zapobiegniesz nieudanym zakupom.
  • Zachowuj korespondencję ze sprzedawcą (emaile, SMS-y). W przyszłości mogą stanowić dobry argument, gdy zostaniesz wprowadzony w błąd.
  • Nim dokonasz płatności, zawsze sprawdzaj cenę towaru/usługi.

Nie wahaj się użyć chargebacku

Choć usługa zwrotu środków w ramach chargeback nie jest zbytnio promowana przez banki, to warto zdawać sobie sprawę z jej istnienia. Obciążenie zwrotne ma zastosowanie zarówno w przypadku transakcji realizowanych online, jak i tych dokonanych w czasie rzeczywistym. Oczywiście, o ile odbyły się one za pomocą karty płatniczej Mastercard albo Visa.

Sama procedura także nie jest zbyt skomplikowana. Wystarczy, że zgłosisz fakt nieudanej płatności swojej instytucji, która to następnie zajmie się wyjaśnieniem całej sprawy. To tyle.

Jeśli już miałeś okazję skorzystać z procedury chargeback, podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu poniżej.

Źródło:

1. Informacja o kartach płatniczych I kwartał 2021 r., NBP

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
5/5 - (4 votes)
Komentarze (0)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie