Rejestr BIK jest jednym z popularniejszych narzędzi stosowanych do weryfikacji finansowej kondycji klienta. Sprawdzają go liczne instytucje, które chcą ocenić, czy dana osoba będzie w stanie wywiązać się ze zobowiązań wynikających z danej usługi. Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK i kto może to robić?
Telefony komórkowe są dziś narzędziami użytku tak powszechnego, że trudno wyobrazić sobie już świat bez nich. Nie jest zatem dziwne, że przed każdym staje w pewnym momencie wyzwanie – jakiego operatora sieci komórkowej wybrać i co będzie mnie czekało?
Dla tych, którzy dokonują tego pierwszy raz bądź też nie zmieniali operatora od lat, kwestia bieżących procedur związanych z przejściem do danej sieci komórkowej może wydawać się tajemnicza. Istotnie, jest ona dość rozbudowana. Podobnie jak przy wykupie innych zobowiązujących usług, operator musi zweryfikować klienta i zawrzeć wszelkie ustalenia na piśmie.
Abonament i oferta na kartę – co jest regularnym zobowiązaniem?
Oprócz oferty na kartę, sieci komórkowe obszernie reklamują przede wszystkim swoje oferty abonamentowe. Wybór klientów między tymi taryfami nadal jest dość zróżnicowany, choć w ostatnich latach różnice między nimi zaczęły się coraz bardziej zacierać.
Skąd takie zjawisko? I w ofercie na kartę, i w ofercie abonamentowej klienci mają do dyspozycji różnego rodzaju oferty indywidualne. Ponadto mogą korzystać z promocyjnych pakietów, limitów transferu danych i ofert zakupu telefonów komórkowych. Co więcej, od czasu wejścia w życie obowiązku rejestrowania kart SIM (lipiec 2017 r.), w obu przypadkach dane klientów sieci są przetwarzane poprzez podpisanie stosownego dokumentu.
Największą różnicą, jaka została, pozostaje więc jedynie kwestia uiszczania opłat za dane taryfy. Mając telefon na kartę – płaci się z góry za daną kwotę do wykorzystania na połączenia, transfer 3G/LTE lub SMS-y. W przypadku abonamentu, klient płaci dopiero za dany okres rozliczeniowy.
Musi to robić regularnie, dlatego oferta abonamentu u dowolnego operatora zawsze ma formę zobowiązania. Jego przebieg zawierania i spłacania ma kształt podobny do uzyskiwania np. pożyczek online lub kupowania towaru na raty.
Jak operatorzy weryfikują dane klienta?
Przyjęcie na siebie zobowiązania przez klienta oznacza, że musi on spełnić określone warunki i wytyczne w sprawie m.in. wiarygodności finansowej. Dowolnego rodzaju instytucje na ogół przykładają do tego sporą wagę, gdyż muszą mieć pewność, że dany konsument wywiąże się z ustalonych w umowie zobowiązań.
W przypadku sieci komórkowej, zobowiązaniami takimi mogą być, przykładowo, opłacane co miesiąc rachunki za SMS-y, transfer danych i połączenia. Często, w koszty wliczone są też raty za zakupiony w ramach abonamentu telefon komórkowy. Do zobowiązań tych można też zaliczyć też inne dodatkowe usługi, dostępne w ofertach operatorów (np. subskrypcja serwisów z muzyką lub filmami).
Na podstawie czego oceniana jest wiarygodność klienta danej sieci komórkowej? Jest to oczywiście zdolność finansowa oceniana na podstawie wpisów o dotychczasowej spłacie zobowiązań.
Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?
Fakt, że sieci komórkowe sprawdzają wiarygodność finansową swoich klientów nie oznacza jednak, że weryfikują one ich w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). Nie mają one bowiem do tego prawa. BIK mogą sprawdzać jedynie:
- instytucje bankowe,
- firmy pożyczkowe,
- SKOK-i,
- instytucje upoważnione, np. prokuratura w czasie dochodzenia.
Nie oznacza jednak, że operator sieci komórkowej nie ma innych narzędzi. Skądś musi w końcu czerpać informacje. Sięga po nie zazwyczaj do innego rejestru – do BIG InfoMonitor.
-> Polecamy też: Czy chwilówki są widoczne w BIK?
Co może pokazać BIG?
BIG InfoMonitor gromadzi dane na temat osób fizycznych i przedsiębiorców. Do prowadzonego przez tę instytucję Rejestru Dłużników mogą zatem dane np. tych, którzy nie płacili np. rachunków (np. za prąd, gaz) czy nie regulowali w terminie zobowiązań wobec swoich kontrahentów.
Widoczne są tam wszelkie informacje na temat statusu spłaty lub ewentualnego zadłużenia. Mogą zostać sprawdzone przez operatora przed podpisaniem umowy. Co jednak warto zaznaczyć, operator ma obowiązek przekazać to uprzednio klientowi do wiadomości i zapytać go o zgodę.
O czym jeszcze można dowiedzieć się na temat konsumenta po sprawdzeniu jego danych w BIG przez operatora? Pojawią się tam informacje o statusie spłaty faktur, rachunków za energię, a nawet regularności spłat za zakupiony towar na raty.
Inne sposoby na weryfikację przez operatora sieci komórkowej
Operatorzy sieci komórkowej mają prawo, ale nie muszą jednak zawsze sprawdzać BIG. Istnieją bowiem jeszcze inne sposoby na zweryfikowanie danego konsumenta. Operator może poprosić o przedstawienie np. kopii umowy regulującej stosunek pracy. Wiązać może się z tym przedstawienie, że posiada się stabilne zatrudnienie wraz z wystarczającej wysokości zarobkami.
Konsument może z własnej inicjatywy zabiegać o uwiarygodnienie swojej kondycji finansowej. Dokonać można tego przedstawiając nawet np. wyciągi z konta udowadniające regularną spłatę innych zobowiązań. Z dawnymi, spłacanymi ratami abonamentu w innej sieci – włącznie.
Mira
23.09.2023, 15:25
Spółka P4, należąca do sieci Play, sprawdza mnie w BIK, gdy korzystam czasami z internetu elastycznego (zazwyczaj, gdy jestem poza domem i muszę sprawdzić na tablecie tekst napisany w Wordzie). Zazwyczaj faktura za tę usług wynosi 10 zł. I zawsze opłacam fakturę w terminie. Mimo to spółka P4 sprawdza moje dane w BIK, który przysyła mi info/alert. Czy to jest zgodne z prawem i z czego wynika ta procedura P4?
P4
17.01.2024, 12:55
P4 Virgin abonament 20 zł, wciąż mam alerty BIK InfoMonitor, czy łamią prawo? Nie wyrażałem na to zgody.
Ana
13.02.2022, 23:14
Co za bzdura, sprawdzają i mam na to dowód w postaci powiadomienia z BIK.
Martina
01.03.2022, 15:40
Dlatego, że BIK wyświetla w raporcie również BIG ale bazy BIK nie sprawdza, ponieważ tylko instytucje bankowe pod nadzorem KNF mogą sprawdzać BIK.