Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?

Optima kończy działalność pożyczkową

Rejestr BIK jest jednym z popularniejszych narzędzi stosowanych do weryfikacji finansowej kondycji klienta. Sprawdzają go liczne instytucje, które chcą ocenić, czy dana osoba będzie w stanie wywiązać się ze zobowiązań wynikających z danej usługi. Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK i kto może to robić?

Telefony komórkowe są dziś narzędziami użytku tak powszechnego, że trudno wyobrazić sobie już świat bez nich. Nie jest zatem dziwne, że przed każdym staje w pewnym momencie wyzwanie – jakiego operatora sieci komórkowej wybrać i co będzie mnie czekało?

Dla tych, którzy dokonują tego pierwszy raz bądź też nie zmieniali operatora od lat, kwestia bieżących procedur związanych z przejściem do danej sieci komórkowej może wydawać się tajemnicza. Istotnie, jest ona dość rozbudowana. Podobnie jak przy wykupie innych zobowiązujących usług, operator musi zweryfikować klienta i zawrzeć wszelkie ustalenia na piśmie.

Abonament i oferta na kartę – co jest regularnym zobowiązaniem?

Oprócz oferty na kartę, sieci komórkowe obszernie reklamują przede wszystkim swoje oferty abonamentowe. Wybór klientów między tymi taryfami nadal jest dość zróżnicowany, choć w ostatnich latach różnice między nimi zaczęły się coraz bardziej zacierać.

Skąd takie zjawisko? I w ofercie na kartę, i w ofercie abonamentowej klienci mają do dyspozycji różnego rodzaju oferty indywidualne. Ponadto mogą korzystać z promocyjnych pakietów, limitów transferu danych i ofert zakupu telefonów komórkowych. Co więcej, od czasu wejścia w życie obowiązku rejestrowania kart SIM (lipiec 2017 r.), w obu przypadkach dane klientów sieci są przetwarzane poprzez podpisanie stosownego dokumentu.

Największą różnicą, jaka została, pozostaje więc jedynie kwestia uiszczania opłat za dane taryfy. Mając telefon na kartę – płaci się z góry za daną kwotę do wykorzystania na połączenia, transfer 3G/LTE lub SMS-y. W przypadku abonamentu, klient płaci dopiero za dany okres rozliczeniowy.

Musi to robić regularnie, dlatego oferta abonamentu u dowolnego operatora zawsze ma formę zobowiązania. Jego przebieg zawierania i spłacania ma kształt podobny do uzyskiwania np. pożyczek lub kupowania towaru na raty.

Jak operatorzy weryfikują dane klienta?

Przyjęcie na siebie zobowiązania przez klienta oznacza, że musi on spełnić określone warunki i wytyczne w sprawie m.in. wiarygodności finansowej. Dowolnego rodzaju instytucje na ogół przykładają do tego sporą wagę, gdyż muszą mieć pewność, że dany konsument wywiąże się z ustalonych w umowie zobowiązań.

W przypadku sieci komórkowej, zobowiązaniami takimi mogą być, przykładowo, opłacane co miesiąc rachunki za SMS-y, transfer danych i połączenia. Często, w koszty wliczone są też raty za zakupiony w ramach abonamentu telefon komórkowy. Do zobowiązań tych można też zaliczyć też inne dodatkowe usługi, dostępne w ofertach operatorów (np. subskrypcja serwisów z muzyką lub filmami).

Na podstawie czego oceniana jest wiarygodność klienta danej sieci komórkowej? Jest to oczywiście zdolność finansowa oceniana na podstawie wpisów o dotychczasowej spłacie zobowiązań.

Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?

Fakt, że sieci komórkowe sprawdzają wiarygodność finansową swoich klientów nie oznacza jednak, że weryfikują one ich w Biurze Informacji Kredytowej (BIK). Nie mają one bowiem do tego prawa. BIK mogą sprawdzać jedynie:

  • instytucje bankowe,
  • firmy pożyczkowe,
  • SKOK-i,
  • instytucje upoważnione, np. prokuratura w czasie dochodzenia.

Nie oznacza jednak, że operator sieci komórkowej nie ma innych narzędzi. Skądś musi w końcu czerpać informacje. Sięga po nie zazwyczaj do innego rejestru – do BIG InfoMonitor.

Co może pokazać BIG?

BIG InfoMonitor gromadzi dane na temat osób fizycznych i przedsiębiorców. Do prowadzonego przez tę instytucję Rejestru Dłużników mogą zatem dane np. tych, którzy nie płacili np. rachunków (np. za prąd, gaz) czy nie regulowali w terminie zobowiązań wobec swoich kontrahentów.

Widoczne są tam wszelkie informacje na temat statusu spłaty lub ewentualnego zadłużenia. Mogą zostać sprawdzone przez operatora przed podpisaniem umowy. Co jednak warto zaznaczyć, operator ma obowiązek przekazać to uprzednio klientowi do wiadomości i zapytać go o zgodę.

O czym jeszcze można dowiedzieć się na temat konsumenta po sprawdzeniu jego danych w BIG przez operatora? Pojawią się tam informacje o statusie spłaty faktur, rachunków za energię, a nawet regularności spłat za zakupiony towar na raty.

Inne sposoby na weryfikację przez operatora sieci komórkowej

Operatorzy sieci komórkowej mają prawo, ale nie muszą jednak zawsze sprawdzać BIG. Istnieją bowiem jeszcze inne sposoby na zweryfikowanie danego konsumenta. Operator może poprosić o przedstawienie np. kopii umowy regulującej stosunek pracy. Wiązać może się z tym przedstawienie, że posiada się stabilne zatrudnienie wraz z wystarczającej wysokości zarobkami.

Konsument może z własnej inicjatywy zabiegać o uwiarygodnienie swojej kondycji finansowej. Dokonać można tego przedstawiając nawet np. wyciągi z konta udowadniające regularną spłatę innych zobowiązań. Z dawnymi, spłacanymi ratami abonamentu w innej sieci – włącznie.

Komentarze (0)
Dodaj komentarz

Podobne artykuły
06.04.2020
Zostań w domu, otwórz konto firmowe w Pekao S.A. i zgarnij 1 000 zł premii!
Jakie konto firmowe jest najlepsze? Te pytanie z pewnością nie należy do najłatwiejszych. Za to łatwo jest odnaleźć promocję, która szybko przykuje naszą uwagę. Bank Pekao S.A. właśnie uruchomił ofertę dla nowych klientów-przedsiębiorców, w której za wywiązanie się ze wszystkich warunków i aktywności oferuje premię, w wysokości aż 1 000 zł w gotówce. Zostań w […]
06.04.2020
Alior Bank kredyt konsolidacyjny – opinie i recenzja
Kredyty gotówkowe mają to do siebie, że gdy są zaciągnięte w podobnym czasie, mogą spowodować zator finansowy w budżecie domowym. Dlatego kredytem o szczególnym charakterze jest Kredyt konsolidacyjny w Alior Banku, który pozwala połączyć kilka niespłaconych zobowiązań w jedną, miesięczną ratę. Ile wyniosą opłaty, odsetki oraz dodatkowe koszty? Oto aktualne opinie i recenzja produktu. Kredyt […]
06.04.2020
Santander Consumer Bank Kredyt samochodowy – opinie i recenzja
Dobry kredyt gotówkowy na nowe auto powinien być najtańszy i najlepszy ze wszystkich dostępnych ofert. Dodatkowo formalności powinny być do załatwienia w całości przez internet. Gdzie odnaleźć taki produkt? Ciekawe rozwiązanie dla klientów proponuje na przykład Santander Consumer Bank. Kredyt samochodowy przygotowany przez tę instytucję finansową jest ściśle stargetowany wobec klientów rozglądających się za nowym […]
Bank Pekao
06.04.2020
Bank Pekao – opinie i recenzja
W sferze bankowej można wyróżnić dwa sposoby na kształtowanie tożsamości danej instytucji bankowej. Jedni wybierają chwytliwe nazwy własne, inni wolą skrótowce. Do tego drugiego grona należy Bank Pekao, od niemal 100 lat mający przed sobą trudne zadanie pokazania, że nie ma nic wspólnego z konkurencyjnym bankiem o identycznej w wymowie nazwie. Sprawdzamy, czym wyróżnia się […]
06.04.2020
Otwórz eKonto w mBanku i odbierz 150 zł premii
Darmowe prowadzenie rachunku, bezpłatne użytkowanie karty przy 1 transakcji w miesiącu, a także atrakcyjny Program Poleceń, w którym możesz odebrać nawet 200 zł oraz wiele innych kompleksowych usług. To wszystko czeka na Ciebie pod warunkiem, że skorzystasz z promocji “eKonto z Premią – VIII edycja” i założysz konto osobiste w mBanku. Otwórz eKonto w mBanku […]
04.04.2020
Altus – jak wygrać z tą firmą windykacyjną?
Altus – co to za firma? Altus zajmuje się zarządzaniem wierzytelnościami, pomaga bowiem klientom odzyskać ich należność przy jednoczesnej dbałości o dobre imię firmy i relacje biznesowe z dotychczasowymi kontrahentami. Dlatego, jak możemy przeczytać na stronie samego przedsiębiorstwa, troska o dobro klienta to podstawa ich strategii. Altus dąży do ograniczenia ryzyka związanego z prowadzoną działalnością, […]