Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?

Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK

Rejestr BIK jest jednym z popularniejszych narzędzi stosowanych do weryfikacji finansowej kondycji klienta. Sprawdzają go liczne instytucje, które chcą ocenić, czy dana osoba będzie w stanie wywiązać się ze zobowiązań wynikających z danej usługi. Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK i kto może to robić?

Telefony komórkowe są dziś narzędziami użytku tak powszechnego, że trudno wyobrazić sobie już bez nich świat. Nie jest zatem dziwne, że przed każdym staje w pewnym momencie wyzwanie – jakiego operatora sieci komórkowej wybrać i co będzie mnie czekało?

Dla tych, którzy dokonują tego pierwszy raz bądź też nie zmieniali operatora od lat, kwestia bieżących procedur związanych z przejściem do danej sieci komórkowej może wydawać się tajemnicza. Istotnie, jest ona dość rozbudowana. Podobnie jak przy wykupie innych zobowiązujących usług, operator musi zweryfikować klienta i zawrzeć wszelkie ustalenia na piśmie.

Abonament i oferta na kartę – co jest regularnym zobowiązaniem?

Oprócz oferty na kartę, sieci komórkowe obszernie reklamują przede wszystkim swoje oferty abonamentowe. Wybór klientów między tymi taryfami nadal jest dość zróżnicowany, choć w ostatnich latach różnice między nimi zaczęły się coraz bardziej zacierać.

Skąd takie zjawisko? I w ofercie na kartę, i w ofercie abonamentowej klienci mają do dyspozycji różnego rodzaju oferty indywidualne. Ponadto, promocyjne pakiety, limity transferu danych i oferty zakupu telefonów komórkowych. Co więcej, od czasu wejścia w życie w lipcu 2017 roku obowiązku rejestrowania kart SIM – w obu przypadkach dane klientów sieci są przetwarzane poprzez podpisanie stosownego dokumentu.

Największą różnicą, jaka się ostała, pozostaje więc jedynie kwestia uiszczania opłat za dane taryfy. Mając telefon na kartę – płaci się z góry za daną kwotę do wykorzystania przez połączenia, transfer 3G/LTE lub SMS-y. W przypadku abonamentu, klient płaci dopiero za dany okres rozliczeniowy.

Musi to robić regularnie, dlatego oferta abonamentu u dowolnego operatora zawsze ma formę zobowiązania. Jego przebieg zawierania i spłacania ma kształt podobny do uzyskiwania np. pożyczek lub kupowania towaru na raty.

Jak operatorzy weryfikują dane klienta?

Przyjęcie na siebie zobowiązania przez klienta oznacza, że musi on spełnić określone warunki i wytyczne w sprawie m.in. wiarygodności finansowej. Dowolnego rodzaju instytucje na ogół przykuwają do tego sporą wagę, gdyż muszą mieć one pewność, że dany konsument wywiąże się z ustalonych w umowie zobowiązań.

W przypadku sieci komórkowej, mowa o, przykładowo, comiesięczne opłacanie rachunków za SMS-y, transfer danych i połączenia. Często, w koszty wliczone są też raty za zakupiony w ramach abonamentu telefon komórkowy. Ponadto, inne dodatkowe usługi, które w swojej ofercie coraz głośniej reklamują najwięksi operatorzy. Przykładowo, subskrypcja serwisów z muzyką lub filmami.

Na podstawie czego oceniana jest wiarygodność klienta danej sieci komórkowej? Jest to oczywiście zdolność finansowa oceniana na podstawie wpisów o dotychczasowej spłacie zobowiązań.

Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?

Fakt, że sieci komórkowe sprawdzają wiarygodność finansową swoich klientów nie oznacza jednak, że weryfikują one Biuro Informacji Kredytowej (BIK). Nie mają one bowiem do tego prawa. BIK mogą sprawdzać jedynie:

  • instytucje bankowe,
  • firmy pożyczkowe,
  • SKOK-i,
  • instytucje upoważnione, np. prokuratura w czasie dochodzenia.

Brak weryfikacji wpisów w Biurze Informacji Kredytowej nie oznacza jednak, że operator sieci komórkowej nie ma innych narzędzi. Skądś musi w końcu czerpać informacje. Sięga po nie zazwyczaj dzięki innemu rejestrowi – BIG Infomonitor, podlegającym Biurom Informacji Gospodarczej.

Co może pokazać BIG?

BIG gromadzi dane na temat przedsiębiorców, kontrahentów, partnerów biznesowych i klientów danych instytucji. Do rejestru tego trafić mogą zatem dane np. tych, którzy zaciągali pożyczki lub chwilówki w firmach, które poinformowały o przesyłaniu danych BIG.

Wszelkie informacje na temat statusu spłaty lub ewentualnego zadłużenia są tam widoczne. Mogą zostać sprawdzone przez operatora przed podpisaniem umowy. Co jednak warto zaznaczyć, operator ma obowiązek przekazać to uprzednio klientowi do wiadomości i zapytać go o zgodę.

O czym jeszcze można dowiedzieć się na temat konsumenta po sprawdzeniu jego danych w BIG przez operatora? Pojawią się tam informacje o statusie spłaty faktur, rachunków za energię, a nawet regularności spłat za zakupiony towar na raty.

Inne sposoby na weryfikację przez operatora sieci komórkowej

Operatorzy sieci komórkowej mają prawo, ale nie muszą jednak zawsze sprawdzać BIG. Istnieją bowiem jeszcze inne sposoby na zweryfikowanie danego konsumenta. Operator może poprosić o przedstawienie np. kopii umowy regulującej stosunek pracy. Wiązać może się z tym przedstawienie, że posiada się stabilne zatrudnienie wraz z wystarczającej wysokości zarobkami.

Konsument może z własnej inicjatywy zabiegać o uwiarygodnienie swojej kondycji finansowej. Dokonać można tego przedstawiając nawet np. wyciągi z konta udowadniające regularną spłatę innych zobowiązań. Z dawnymi, spłacanymi ratami abonamentu w innej sieci – włącznie.

Czy sieci komórkowe sprawdzają BIK?
4.5 (90%) 4 głos[ów]
2019-04-16T14:53:00+02:0014.12.2018|Blog finansowy|
Dodaj komentarz