Na koniec I kw. 2021 roku na polskim rynku znajdowało się ponad 44,115 mln kart płatniczych. To ogromna liczba, zważywszy, że często trzymamy w portfelu kilka takich kart i zwyczajnie przychodzi czas, gdy chcemy zrezygnować z jednej z nich. Jak zamknąć kartę płatniczą i zmniejszyć niepotrzebne koszty?
Karta płatnicza to tuż obok konta osobistego, najważniejszy produkt finansowy oferowany przez banki. Do klasycznego RORu dołączana jest zazwyczaj debetówka, choć oprócz tego możemy wnioskować o kartę kredytową.
Większości z nas do zarządzania pieniędzmi wystarczy jedna lub dwie karty płatnicze. Jednak, gdy nieobce są nam atrakcyjne promocje bankowe i chętnie z nich korzystamy, zakładamy następny rachunek, w ramach którego dochodzi kolejny plastik. Gdy trochę się ich nam uzbiera, zauważamy, że ciężko jest nam zapanować nad wydatkami i kosztami za ich obsługę. Zobaczmy, jak zabrać się do rezygnacji z niepotrzebnych kart płatniczych.
Są różne sposoby rezygnacji
Gdy myślimy o rezygnacji z karty do konta, warto wiedzieć, że instytucje finansowe różnie podchodzą do tego terminu i inaczej rozumieją pojęcie rezygnacji.
Różne określenia na rezygnację z karty płatniczej
Wypowiedzenie umowy | Odstąpienie od umowy | Zastrzeżenie karty | Blokada karty | |
Co to jest? | Oznacza, że bank w przyszłości nie może wydawać nam nowych kart (debetowych/ kredytowych). Wypowiedzenie umowy może dotyczyć, np. samej karty. Sam rachunek pozostanie aktywny | W bankowych regulaminach istnieją dwa terminy na odstąpienie od umowy o kartę: – 14 dni od zawarcia umowy (gdy została podpisana online), – 14 dni od otrzymania karty (wynika to z Ustawy o usługach płatniczych) | To inaczej zamknięcie, czyli nieodwracalne uniemożliwienie realizowania transakcji kartą. Np. gdy zgubimy kartę lub zostanie ona skradziona, jest to najlepszy sposób na zabezpieczenie swoich środków na koncie. Zastrzeżenie dokonywane jest też w ramach wypowiedzenia bądź odstąpienia od umowy o kartę | Jest czasowa i oznacza chwilowe zablokowanie używania plastiku |
Czy można odwołać? | Niedostępne | Niedostępne | Nie | Tak |
Kiedy można złożyć? | W dowolnym momencie | W ciągu 14 dni od podpisania umowy o kartę bądź otrzymania karty | W dowolnym momencie | W dowolnym momencie |
Kiedy bank dokona dyspozycji? | Po upływie okresu wypowiedzenia | Po dostarczeniu pisma o odstąpieniu od umowy o kartę | Natychmiastowo | Natychmiastowo |
Skutki | Instytucja zastrzega kartę i umowa o nią wygasa | Umowa traktowana jest jako niezawarta, a sama karta zostaje zastrzeżona (trzeba ją zwrócić albo zniszczyć) | Nie możemy korzystać z karty. Bank wydaje nową kartę z nowym numerem! | Czasowo nie możemy używać karty |
Konto bez karty
Jeśli jesteśmy właścicielami konta i chcemy zrezygnować tylko z podpiętej do niego karty, możemy:
1. Udać się do najbliższej placówki naszego banku.
2. Zadzwonić na infolinię banku i złożyć dyspozycję.
3. Skorzystać z bankowości internetowej/aplikacji mobilnej swojego banku.
W niektórych instytucjach bankowych rezygnacja z karty nie jest równoznaczna z wypowiedzeniem umowy. Wówczas bank tylko zastrzega kartę i nie wydaje nowej. My z tego tytułu nie ponosimy żadnych opłat i w każdej chwili możemy złożyć wniosek o kolejną kartę.
Rezygnacja z karty i konta
Jeśli chcemy całkowicie zakończyć współpracę z bankiem, powinniśmy złożyć wypowiedzenie umowy wszystkich posiadanych produktów. Najprościej dokonamy tego, rozwiązując tzw. umowę ramową, na podstawie której konkretna instytucja zakłada nam konto i dobiera do niego kartę.
Wypowiedzenie umowy złożymy zwykle podczas osobistej wizyty w banku, telefonicznie i niekiedy elektronicznie. Taka dyspozycja powinna jasno określać, z czego rezygnujemy. Jeśli zamykamy rachunek, bank automatycznie zastrzeże wszystkie podpięte do niego karty. Może to nastąpić od razu albo po upływie okresu wypowiedzenia. Więcej o tym przeczytamy w regulaminie naszego banku.
Przypadkowe zamówienie karty
Zdarza się również, że przy podpisaniu umowy o konto bank automatycznie wydaje kartę płatniczą. Nie dla każdego z nas jest ona niezbędna, dlatego mamy możliwość odstąpienia od jej umowy.
Gdy założyliśmy konto bankowe online, mamy 14 dni na zwrócenie karty. Z kolei, gdy umowę zawieraliśmy w oddziale, pozostaje nam 14 dni liczonych od przesłania karty, o ile nie wykonaliśmy nią żadnych płatności.
Zguba lub kradzież karty
Gdy zgubimy kartę do konta bądź zostanie ona skradziona, to jedynym rozwiązaniem jest zastrzeżenie plastiku, ewentualnie jego tymczasowa blokada.
Zastrzeżenia/blokady karty dokonamy na różne sposoby:
1. Osobiście w oddziale banku.
2. Telefonicznie, dzwoniąc na infolinię banku.
3. Elektronicznie, poprzez bankowość internetową albo aplikację mobilną.
Z kolei, gdy nie mamy pewności, że karta została skradziona, skorzystajmy z blokady czasowej (równie szybko możemy ją zdjąć). Usługa jest darmowa i uniemożliwia chwilowe posługiwanie się kartą. Niestety dostępna jest ona w nielicznych instytucjach.
Rezygnacja z karty debetowej Alior Bank
Zamknięcie podpiętej karty możliwe jest na kilka sposobów:
- w bankowości elektronicznej Alior Online —> przejdź do “Szczegóły rachunku” —> zakładka “Karty” —> Pokaż szczegóły —> Status karty —> Edytuj —> Zamknięta.
- aplikacji mobilnej —> przejdź do “Szczegóły rachunku” —> zakładka “Karty” —> Szczegóły karty —> Menu kontekstowe —> Zamknij kartę.
Kartę możemy wypowiedzieć także w oddziale banku lub placówkach partnerskich, korespondencyjnie lub poprzez infolinię – 19 502.
Rezygnacja z karty płatniczej mBank
W przypadku karty płatniczej w mBanku mamy możliwość bezpłatnie zastrzec kartę.
- w aplikacji mobilnej —> Finanse —> Karty —> Karty debetowe —> Wybieramy kartę, która nas interesuje i klikamy “Blokada karty” —> Zastrzeż kartę.
- poprzez serwis transakcyjny —> Finanse —> Karty —> Wszystkie. Wybieramy kartę, z której chcemy zrezygnować i klikamy “Zastrzeż”.
- w placówce.
- na mLinii: +48 42 6 300 800.
Zastrzeżenia karty w mBanku nie możemy cofnąć. Gdy zechcemy ponownie skorzystać z debetówki, musimy zamówić nową.
Santander BP – rezygnacja z karty płatniczej
Jeśli zamierzamy zrezygnować z plastiku oferowanego przez Santander Bank Polska, mamy do dyspozycji:
- infolinię: 1 9999 lub dzwoniąc z zagranicy: +48 61 81 1 9999 (wybieramy tutaj opcję “Chcę zrezygnować z produktu”).
- poprzez formularz kontaktowy (widoczny na stronie internetowej banku).
- w placówce.
Jak zrezygnować z karty w pozostałych bankach?
Bank | Rezygnacja z karty |
Pekao | wypowiedzenie umowy w placówce albo poprzez infolinię (+48 22 59 12 232, 801 365 365) |
PKO BP | zastrzeganie karty w aplikacji mobilnej, placówce albo na infolinii (00 302 302, +48 81 535 60 60*) |
Bank Millennium | wypowiedzenie umowy w oddziale albo na infolinii (801 331 331) |
BNP Paribas | wypowiedzenie umowy w placówce lub na infolinii (+48 22 134 00 00) |
ING Bank Śląski | zastrzeżenie karty elektronicznie, w oddziale albo na infolinii (+48 32 357 00 24) |
Jak nie karta, to co?
Liczba kart płatniczych w portfelach naszych rodaków jest ogromna. Nic więc dziwnego, że niektórzy postanawiają zwyczajnie z nich zrezygnować. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób możemy się pozbyć swojej debetówki bez żadnych konsekwencji.
Co zrobić w sytuacji, gdy chcielibyśmy zapłacić w sklepie z konta, do którego nie mamy karty? Możliwości jest niestety niewiele. Odpadają, chociażby płatności Google Pay czy Apple Pay, bo w przypadku zastrzeżenia karty, nie mamy już do niej dostępu. Pozostaje nam gotówka lub ewentualnie BLIK (tutaj konieczne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej banku). Warto mieć te kwestie na uwadze, gdy zdecydujemy się zrezygnować z tradycyjnych płatności kartą.
Zobacz także: Rezygnacja z karty kredytowej. Wzór z omówieniem