Zastrzeżenie karty. Jak zastrzec kartę płatniczą w banku?

Rosnąca liczba transakcji wykonywanych za pomocą kart płatniczych sprawia, że metoda ta staje się coraz popularniejsza wśród Polaków. O ile płatności bezgotówkowe nie sprawiają problemu, tak zgubienie karty lub jej kradzież – już tak. Zastrzeżenie karty czy blokada? Kiedy zastrzec kartę? Sprawdźmy, jak postąpić w takiej sytuacji i jak się przed tym ustrzec.

Co robić w przypadku utraty karty płatniczej? Na czym polega zastrzeżenie karty? Gdzie znajdziemy informacje o sposobach zastrzeżenia karty płatniczej?


Przeczytaj –> Czym jest skimming i jak się przed nim chronić?


Zastrzeżenie karty płatniczej – co to jest?

Polega na trwałym zablokowaniu możliwości wykonywania transakcji ze swojego konta bankowego. To proces nieodwracalny i niezbędne jest w takim przypadku zaopatrzenie się w nową kartę. Większość banków za pośrednictwem bankowości elektronicznej udostępnia w tym celu odpowiedni wniosek.

W obecnych czasach metody stosowane przez przestępców do wyłudzenia danych karty lub wykorzystywania ich do oszukańczych procederów powodują, że łatwo można paść ich łupem. Skradziony lub zgubiony portfel również może przysporzyć wiele problemów. W sytuacji, gdy staliśmy się ofiarą kradzieży portfela lub własnego roztargnienia, rozsądnym rozwiązaniem jest zastrzeżenie karty płatniczej.

Jak zastrzec kartę?

Najszybszym sposobem zastrzegania karty jest zablokowanie jej przez telefon. W tym celu dzwonimy na infolinię lub wskazany przez bank numer telefonu. Konsultant znajdujący się na linii za pomocą kilku pytań ustali naszą tożsamość.

Kolejną opcją jest udanie się do banku wraz z dowodem osobistym. Zastrzec kartę płatniczą możemy również poprzez skorzystanie z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

Kiedy zastrzegać kartę?

Niezależnie czy zgubiliśmy kartę, czy została nam ona skradziona, mamy obowiązek niezwłocznie zgłosić ten fakt do naszego usługodawcy. Zastrzeżenia karty dokonujemy w sytuacji, gdy nie odnaleźliśmy jej lub w obawie przed użyciem plastiku przez osobę trzecią.


Przeczytaj: Co zrobić, kiedy bankomat zjadł kartę?


Kto może dokonać zastrzeżenia karty płatniczej?

Co do zasady, jedynie właściciel może zastrzec kartę. Zdarza się jednak, że osoba trzecia może dokonać tego za nas. Niestety taka opcja praktykowana jest tylko przez wybrane banki. Do osób trzecich należą:

  • współmałżonek, rodzic lub inny krewny posiadacza karty,
  • znalazca zagubionej karty.

W przypadku członka rodziny podajemy dane identyfikujące właściciela karty, natomiast znalazcy – imię i nazwisko oraz dane właściciela karty.

Zastrzeżenie karty PKO BP

Bank PKO BP udostępnia 4 sposoby zastrzeżenia karty:

  • przez serwis internetowy iPKO,
  • za pomocą aplikacji mobilnej IKO,
  • przez infolinię banku PKO BP,
  • w placówce PKO BP.

Na swojej stronie Bank PKO BP umieścił pełną instrukcję, w zależności od wybranej metody, jak zastrzec kartę. Więcej informacji na ten temat odnajdziemy pkobp.pl. 2

mBank – zastrzeżenie karty

Klienci indywidualni mBanku mogą zastrzec kartę płatniczą przy pomocy swojej bankowości elektronicznej, wchodząc w zakładkę Produkty –> Karty. Następnie klikamy w wybraną kartę i zaznaczamy interesującą nas usługę. Czynność ta wymaga potwierdzenia hasłem sms lub wiadomością push w aplikacji mobilnej.

mbank zastrzeżenie karty
Zastrzeżenie karty w mBanku możemy wykonać szybko z poziomu telefonu lub komputera, mbank.pl

Zastrzeżenie karty w ING Banku Śląskim

W serwisie internetowym ING Banku najszybciej zastrzeżenia karty dokonany poprzez aplikację mobilną Moje ING mobile. Możemy także skorzystać z wersji komputerowej – Moje ING na komputer i tam zastrzec plastik. Opcję zastrzeżenia odnajdziemy na profilu klienta w sekcji Ustawienia —> Bezpieczeństwo.

Ponadto bank udostępnia kilka możliwości, kiedy chcemy zastrzec kartę. Jedną z nich jest kontakt z infolinią, dzwoniąc pod numer +48 32 357 00 12.

Millennium – zastrzeżenie karty

W Millennium Bank wchodzimy w zakładkę karty Kontakty, a kolejno Jak zastrzec kartę. Na stronie udostępniona jest również infolinia, pod którą możemy dzwonić. Dostępna jest ona przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, pod numerem telefonu: (+48) 22 598 41 14. Zgłoszenie zastrzeżenia karty dokonamy też w oddziale banku.

Zgubiłeś kartę lub została skradziona? Skorzystaj z ogólnego numeru do Systemu Zastrzegania Kart i dokumentów, dzwoniąc pod numer (+48) 828 828 828. System działa każdego dnia i 24h/dobę.

Zastrzeżenie karty w Santander Bank Polska

Klient banku Santander Bank Polska zastrzeże kartę przy użyciu telefonu dostępnego 7 dni w tygodniu, pod numerem 1 9999. Możemy też skorzystać z usługi bankowości internetowej lub udać się osobiście do placówki bankowej.

Credit Agricole – zastrzeżenie karty

W przypadku Banku Credit Agricole z menu strony klikamy zakładkę Karty kredytowe, a następnie Zastrzeżenie karty. Klienci indywidualni znajdą tam telefon, na który można dzwonić na terenie kraju, jak i z zagranicy. Dla klientów indywidualnych jest to numer: 19 019, dla biznesowych z kolei: 801 333 666.

zastrzeżenie karty credit agricole
Credit Agricole na swojej stronie internetowej udostępnia numery, pod które możemy dzwonić, chcąc zastrzec plastik, credit-agricole.pl

Zastrzeżenie karty a opłaty

Opłaty dotyczące zastrzeżenia karty wynoszą 0 złotych, natomiast koszty wydania nowego plastiku różnią się w zależności od regulaminu danego banku.

Każdy z nas może zweryfikować koszty na stronie internetowej swojego usługodawcy lub w bankowości internetowej.

Jaka jest różnica między blokadą a zastrzeżeniem karty?

Warto rozróżnić, jak działa czasowa blokada karty, a jak opcja zastrzeżenia. Jej blokada powoduje wyłączenie płatności w określonym terminie, natomiast zastrzeżeniu karty towarzyszy stała blokada. Pamiętajmy, że w przypadku zastrzeżenia jest to proces nieodwracalny. Po tym czasie karta staje się bezużyteczna. Zamówienie nowego plastiku wymaga wypełnienia odpowiedniego wniosku, a także zmiany kodu PIN.

Czasowa blokada karty umożliwia za to wyłączenie płatności i operacji na określony czas. Dzięki niej zablokujemy zmianę kodem PIN, wypłaty z bankomatów czy dokonywanie różnego rodzaju transakcji. Taka opcja jest przydatna, gdy obawiamy się, że zagubimy kartę lub zostanie nam ona skradziona, np. w trakcie imprez masowych. Wówczas mamy możliwość jej blokady w aplikacji mobilnej i późniejszego jej zdjęcia.

Poniżej przedstawiamy, czym różni się zastrzeżenie karty płatniczej od blokady tymczasowej.

Zastrzeżenie karty a blokada

Przeczytaj: Blokada środków na koncie bankowym


Czy zastrzeżenie karty anuluje subskrypcje?

Zastrzeżenie karty nie anuluje płatnej subskrypcji. Jedyną możliwością zakończenia takiej usługi jest bezpośredni kontakt z jej dostawcą.

Dlaczego szybkie zastrzeżenie karty płatniczej jest ważne?

W myśl art. 46 ust. 2 i 3 ustawy o usługach płatniczych właściciel kart w przypadku transakcji sprzed zastrzeżenia odpowiada za nieautoryzowane przelewy do wysokości 50 euro. Po zastrzeżeniu całkowitą odpowiedzialność ponosi bank.

2. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze do wysokości równowartości w walucie polskiej 50 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez NBP obowiązującego w dniu wykonania transakcji, jeżeli nieautoryzowana transakcja jest skutkiem:

1) posłużenia się utraconym przez płatnika albo skradzionym płatnikowi instrumentem płatniczym lub

2) przywłaszczenia instrumentu płatniczego.

3. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42.3

Aby otrzymać zwrot środków, posiadacz karty jest zobowiązany do przestrzegania umowy i regulaminu banku. Jeżeli doprowadził swoim rażącym niedbalstwem i zachowaniem do dokonywania nieautoryzowanych transakcji, pokrywa do pełnej wysokości utracone środki.

Podsumowując, nie zwlekajmy z zawiadomieniem naszego banku o zaistniałym problemie, bowiem od momentu zastrzeżenia karty nasze środki płatnicze są bezpieczne. Zamówienie nowej karty to niewielki wysiłek w zamian za bezpieczeństwo finansowe i spokój ducha. Prześledźmy również stronę naszej instytucji i bądźmy przygotowani na nieprzewidziane sytuacje. Pamiętajmy, że nie tylko bank ponosi pełną odpowiedzialność za realizację oszukańczych transakcji, ale i my. Dopełnijmy więc wszelkich starań, aby nasze środki były w pełni chronione.

Źródło:

1. https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2022.pdf

2. https://www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/karty/co-zrobic-w-przypadku-utraty-karty/

3. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/uslugi-platnicze-17734563/art-46

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
4.8/5 - (5 votes)
Komentarze (0)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie