Klienci wybierają wygodę – wywiad z zespołem Bancovo

Bancovo to inicjatywa, która pozwala polskiej branży pożyczkowej grać w wyższej lidze. Jednak ten pośrednik finansowy oferuje wiele więcej, w jego portfolio znajdziemy także kredyty gotówkowe, leasing czy mikrofaktoring. Wojciech Rudzki, Członek Zarządu oraz Sebastian Wroński, czyli Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, zdradzają wiele ciekawostek na temat funkcjonowania Bancovo. Zapraszamy do lektury!

  1. 2020 rok dla branży pożyczkowej i bankowej to była prawdziwa jazda bez trzymanki, dlatego musimy zacząć pytaniem – jak ten trudny czas przetrwało Bancovo?

Wojciech Rudzki: Rzeczywiście, 2020 rok był okresem zawirowań na rynku kredytowym, ale co kluczowe, jako Bancovo wyszliśmy z tych zawirowań „obronną ręką”, co więcej obecne wyniki są dla nas satysfakcjonujące. Naturalnie, nasz model biznesowy musieliśmy dostosować do zmian na rynku, przy czym nie było to dla nas niczym nowym – jesteśmy fintechem tworzącym nową kategorię usług finansowych w Polsce – otwartość na zmianę i umiejętność dostosowania się do zmieniającego otoczenia mamy w naszym DNA. Najważniejsze jednak, że wciąż cieszymy się zaufaniem naszych Klientów i Partnerów biznesowych – za co im bardzo dziękujemy.

Wojciech Rudzki, Członek Zarządu
  1. Wróćmy teraz na chwilę do 2018 roku, czyli momentu, gdy Wasza platforma stawiała pierwsze kroki. Jaka idea przyświecała jej powstaniu? Chodziło może o wypełnienie rynkowej luki lub przeszczepienie na polski grunt sprawdzonych za granicą rozwiązań?

W.R. Pomysł na Bancovo wynikał z analizy trendów zachodzących w usługach finansowych i potrzebach Klientów zarówno w Polsce, jak i na świecie. Z jednej strony nastąpił gwałtowny rozwój e-commerce, którego esencją jest przyjazny dla Klienta proces sprzedaży towaru/usługi, intuicyjny UX, dostępność na urządzeniach mobilnych. Z drugiej strony proces uzyskania kredytu był wciąż dość skomplikowany dla statystycznego Klienta. W świecie offline pomaga Klientowi doradca kredytowy, ale wymaga to wizyty w oddziale banku. Uznaliśmy, że brakuje podmiotu, który łączy te dwa światy i zbudowaliśmy własną platformę, udostępniając w jednym miejscu paletę ofert kredytowych online w przyjaznym dla Klienta procesie. 

Oczywiście zwracaliśmy uwagę na inne tego typu platformy na świecie, takie jak np. Quicken Loans w USA czy iSelect w Australii, ale wyjściową bazą były potrzeby i oczekiwania naszego Klienta w Polsce.

  1. Pojawiliście się na rynku z przytupem. Pisano, że “Bancovo rozpoczyna rewolucję jak Netflix czy Airbnb”. Jak po trzech latach oceniacie swój start i obraną strategię?

W.R. Mnie osobiście najbardziej odpowiadało określenie „Booking finansów”, dlatego że Bancovo to pierwsza platforma transakcyjna, na której klient może uzyskać kredyt lub pożyczkę w kilka minut – w procesie 100% online – w ramach jednego serwisu. To był słuszny wybór, liczba klientów poszukujących kredytów w internecie cały czas rośnie. 

Sebastian Wroński: W ciągu tych trzech lat na bieżąco optymalizowaliśmy nasze działania, dlatego wprowadziliśmy również dodatkowe możliwości finalizacji sprzedaży – to Klient, wybierając poszczególne oferty, decyduje, czy chce zawrzeć umowę przez Internet, telefonicznie czy podejść do placówki banku. Co istotne, Bancovo oferuje nie tylko kredyty i pożyczki dla Klientów indywidualnych, rozszerzyliśmy naszą ofertę o kredyty firmowe, leasing i mikrofaktoring, a w najbliższych tygodniach wprowadzimy do sprzedaży ubezpieczenia komunikacyjne.

Sebastian Wroński, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu

  1. Kim są Klienci, którzy korzystają z Waszych usług? To głównie osoby, które znają Was z reklam telewizyjnych? A może ważniejsze są sieci afiliacyjne lub też działania SEO jako metody pozyskiwania nowych klientów?

W.R. To Klienci, którzy poszukują korzystnej dla siebie oferty finansowania możliwej do uzyskania w wygodny i przyjazny sposób. Większość naszych Klientów korzysta z urządzeń mobilnych, stąd dużą wagę przykładamy do UX/UI. Co istotne, Klienci najczęściej przedkładają wygodę pozyskania produktu nad jego cenę. Udostępniamy im kilka ofert do wyboru i najczęściej wcale nie wybierają ofert najtańszych, tylko takie, które przy zachowaniu rozsądnej raty, można uzyskać szybko, bez zbędnych formalności i dokumentów.

S.W. Bancovo ma obecnie około 400 tysięcy użytkowników, to zarówno Klienci pozyskani poprzez reklamy telewizyjne, które pomogły zbudować nam rozpoznawalność naszej marki, jak i Klienci, którzy poznali nas w Internecie, poprzez Google’a, Mailing, Display, ale również programy afiliacyjne, które bardzo mocno rozwinęliśmy w zeszłym roku. Jesteśmy zadowoleni z osiąganych tam wyników.

strona internetowa Bancovo
Bancovo współpracuje z pokaźną liczbą instytucji bankowych i pożyczkowych.

  1. Czy według Waszych obserwacji rynkowych – zachowania konsumenckie polskiego Klienta poszukującego finansowania online się zmieniają? Jeśli tak, w jaki sposób reagujecie na te zmiany? 

W.R. Klienci oczekują jak najbardziej przyjaznych procesów, zresztą widać to doskonale po gwałtownym rozwoju rynku usług typu buy-now-pay-later, w których finansowanie niskokwotowych zakupów jest tak samo proste jak płatność BLIKiem. 

Wykorzystujemy technologię, by tę wygodę i prostotę oferować również Klientom Bancovo. Korzystamy w dużym zakresie z możliwości, jakie daje nam dyrektywa PSD2 w zakresie zbierania danych o Kliencie, które służą naszym Partnerom do oceny jego zdolności kredytowej i dają możliwość przedstawienia rzeczywistej oferty w ciągu minuty. 

Z drugiej strony, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno Klientom, jak i Partnerom wprowadzamy szereg działań po naszej stronie, takich jak: rozbudowany prescoring badający dane Klienta i jego zachowania na bancovo.pl, wielowymiarowa weryfikacja Klienta w zewnętrznych bazach danych wspierających działania antyfraudowe, a także bezpośredni kontakt Konsultanta CC z Klientem. 

  1. Dzięki Waszemu pośrednictwu Klient może nawiązać współpracę z bankami oraz firmami pożyczkowymi. Mogłoby się wydawać, że trudno połączyć te dwa światy, wybraliście jednak taki niestandardowy miks. Jak tego rodzaju oferta sprawdza się w praktyce? Przekonujecie klientów bankowych do firm pożyczkowych?

S.W. Tu znowu decydujące są potrzeby Klientów i odpowiedź na nie ze strony Bancovo. Jeżeli Klient potrzebuje kilku tysięcy złotych naprawdę szybko – to na pierwszym miejscu liczy się proces, dzięki któremu je otrzyma. W przypadku niższych kwot pożyczek różnica w cenie, pomiędzy bankami a firmami pożyczkowymi, jest mniej istotna. Inaczej jest w przypadku, gdy Klient potrzebuje kilkudziesięciu tysięcy lub więcej – tu zdecydowany prym wiodą banki, aczkolwiek współpracujemy z Partnerami pożyczkowymi, którzy również z takimi kwotami radzą sobie doskonale. 

Jak to działa w praktyce? Z naszych doświadczeń wynika, że kluczowe dla Klienta jest to, aby otrzymał kwotę w dopasowanej do swoich oczekiwań miesięcznej racie. Stąd wyświetlamy jako pierwsze oferty najbardziej dopasowane do kwoty i okresu spłaty, o które Klient wnioskował. Dodatkowo pokazujemy najwyższe kwoty i najdłuższe okresy z dostępnych ofert. Finalnie decyzje podejmuje Klient, który ma też możliwość rekalkulacji danej oferty do swoich potrzeb w granicach tego, co dany Partner oferuje. W praktyce Klient może skonstruować rzeczywistą ofertę dopasowaną na miarę. 

  1. Bancovo mocno kojarzy się z odważnym marketingiem. Dlaczego postawiliście akurat na specyficznego, pluszowego brand hero Filipa oraz znanego z estrady Sławomira, który pojawił się w Waszych materiałach reklamowych?

W.R. Branża finansowa jest niezwykle mocno obecna w reklamach, zarówno w telewizji, jak i Internecie. Stworzyliśmy bardzo nośny brand Bancovo, ale potrzebowaliśmy przebić się przez tzw. clutter reklamowy. Jest to do osiągnięcia przy dużo wyższych nakładach finansowych – niż te ponoszone przez już istniejących konkurentów – lub poprzez wyrazisty przekaz reklamowy, stąd taki, a nie inny wybór. Obecnie marka Bancovo utrwaliła się pozytywnie w świadomości Klientów, dlatego jako platforma działająca online koncentrujemy nasze działania marketingowe w Internecie.

Bancovo wywiad
Bancovo nigdy nie bało się odważnego marketingu. Brand hero marki to Filip, nietypowa, pluszowa postać. Wcześniej markę promował znany z estrady Sławomir.

  1. Wasze hasło reklamowe to “wybierzesz właściwie”. Czym jest ten właściwy wybór dla pożyczkobiorców i kredytobiorców? Na co powinni zwracać uwagę podczas poszukiwania pożyczki czy też kredytu?

S.W. Nasi Klienci kochają porównywać – stąd „wybierz właściwie” oznacza, aby dokonać optymalnie najlepszego wyboru dla siebie, wg swoich potrzeb, upodobań i możliwości oraz dostępnych ofert. Podstawą jest to, że musi ich być kilka, aby pojawił się realny wybór.

Klienci przede wszystkim powinni zwracać uwagę na kwotę – czy zaspokaja ich potrzebę oraz na miesięczną ratę – czy jest optymalna dla ich domowego budżetu. Mając kilka dostępnych ofert o podobnych parametrach w okresie i kwocie – należy porównać cenę oraz mieć pewność, że jest się w stanie spełnić wymagania poszczególnych Partnerów. 

  1. Pracuje u Was wielu specjalistów, którzy „zjedli zęby” na finansach. Jak to jest pracować w zespole pełnym takich wyjadaczy? :) 

S.W. To prawda, nasz Zespół jest unikalną wartością Bancovo. Oczywiście posiada „klasyczne” cechy, czyli kompetencje, wiedzę, zorientowanie na wspólne cele. Praca w fintechu jest na pewno wymagająca dla wszystkich, ale dzięki olbrzymiemu doświadczeniu Zespołu bardzo sprawnie reagujemy na wszelkie wyzwania, z jakimi musi się zmierzyć Bancovo. Natomiast jeśli miałbym wybrać jedną cechę, która determinuje nasz wspólny sukces, to byłoby to zaangażowanie – bez niego nie stworzylibyśmy nowej kategorii rynku usług finansowych w Polsce.

  1. A jak oceniacie kondycję całej branży pożyczkowej w naszym kraju. Jaka przyszłość ją czeka?

S.W. Sektor pożyczkowy zalicza 2020 rok do najtrudniejszych w swojej historii, jednakże już widać, że część branży tak zmieniła swój model biznesowy, że jest w stanie dalej funkcjonować. Szczególnie te firmy, które miały duże bazy stałych Klientów – czasowo mogły ograniczyć wydatki na ich pozyskanie, a skupić się na ich utrzymaniu czy odzyskaniu – co z reguły jest tańsze. Widać też, że część firm szuka nowych metod dotarcia do Klientów oraz wdraża nowe produkty, jak: płatności odroczone, karty z limitem lub pożyczki ratalne na zakup towarów/usług. Są to stosunkowo młode produkty w ofertach firm pożyczkowych, ale w tym kierunku prawdopodobnie podąży duża część branży. Poza tym w grze jest nieustająca automatyzacja i optymalizacja procesów.

  1. Już teraz współpracujecie z pokaźną liczbą banków i instytucji pozabankowych. Trwają jednak może rozmowy z kolejnymi partnerami?

S.W. Oczywiście, rozmawiamy z kolejnymi Partnerami, zarówno bankowymi jak i pożyczkowymi, których produkty oferujemy w różnych modelach współpracy. Co istotne, oprócz kredytów i pożyczek dla klienta indywidualnego rozwijamy też inne linie produktowe, rozszerzamy ofertę produktów dla firm. Obecnie mamy już w ofercie zarówno klasyczne kredyty firmowe, jak i leasing czy mikrofaktoring. 

  1. Bancovo ma poważne plany – z jednego z wywiadów oraz z Waszych dzisiejszych wypowiedzi wynika, że w najbliższej przyszłości chcecie otworzyć się także na pośrednictwo w kredytach hipotecznych i ubezpieczeniach. Oferta ubezpieczeniowa jest już w fazie realizacji, a jak wygląda sytuacja z hipotekami?

W.R. Sprzedaż ubezpieczeń, jak już wspominaliśmy, wprowadzimy do oferty w ciągu najbliższych kilku tygodni, zaczynając od ubezpieczeń komunikacyjnych, a następnie majątkowych. Odnośnie hipotek – obecnie analizujemy ten rynek.

  1. Apetyt zwykle rośnie w miarę jedzenia – jak więc może wyglądać oferta Bancovo, załóżmy, w 2025 roku? Jakie nowatorskie usługi mogą pojawić się w Waszym portfolio?

W.R. Bancovo w 2025 roku widzę jako unikalnie wygodny sklep e-commerce z kredytami, pożyczkami, leasingiem, ubezpieczeniami dostępnymi z perspektywy klienta „na klik” po dodaniu do koszyka. A nasze kompetencje w zakresie budowania przyjaznych i wygodnych procesów sprzedaży przy wykorzystaniu nowych technologii sprawią, że cała „papierologia” będzie rozgrywała się tylko w tle.


Wojciech Rudzki – Członek Zarządu Bancovo odpowiedzialny za zbudowanie koncepcji, wdrożenie i rozwój platformy. Jest pasjonatem nowoczesnych rozwiązań dla produktów kredytowych, które dzięki właściwemu połączeniu innowacji, UX i procesów sprzedaży zapewniają unikalne doświadczenie klientowi. Niemal 20 lat doświadczenia w obszarze zarządzania produktami finansowymi w wielu instytucjach w Polsce, Czechach, Rosji m.in. w Alior Bank, Meritum Bank, HSBC, GE Money Bank oraz Citibank. Jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Zarządzanie i Marketing oraz ukończył studia Executive MBA w Rotterdam School of Management.


Sebastian Wroński – Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Bancovo. Na rynku finansowym od prawie 20 lat, gdzie zdobywał doświadczenie w obszarach związanych z budową, rozwojem i zarządzaniem kanałami sprzedaży oraz optymalizacją procesów sprzedażowych m.in.: w Fundusz Mikro, FM Bank S.A., Optima S.A. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Marketingu oraz ukończył Program Rozwoju ICAN Institute – General Management Program (Harvard Business Review Publishing).

Zobacz także:

Z kryzysu wyszliśmy silniejsi – wywiad z Piotrem Siwcem, prezesem AIQLabs

Na tle innych krajów jesteśmy zdecydowanie bardziej zautomatyzowani i fintechowi – wywiad z Anną Kowalewską, CEO Aventus Group

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
4.2/5 - (5 votes)
Komentarze (1)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

  • D
    D

    Dominika

    21.02.2023, 11:59

    Wyróżniający się komentarz

    ciekawy artykuł

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie