Zastrzeżenie karty. Jak zastrzec kartę płatniczą w banku?

Rosnąca liczba transakcji wykonywanych za pomocą kart płatniczych sprawia, że metoda ta staje się coraz popularniejsza wśród Polaków. O ile płatności bezgotówkowe nie sprawiają problemu, tak zgubienie karty lub jej kradzież – już tak. Zastrzeżenie karty czy blokada? Kiedy zastrzec kartę? Sprawdźmy, jak postąpić w takiej sytuacji i jak się przed tym ustrzec.

Informacje w skrócie

  • Zastrzeżenie karty polega na trwałym zablokowaniu możliwości wykonywania transakcji z konta bankowego i jest procesem nieodwracalnym. Po zastrzeżeniu konieczne jest zamówienie nowej karty z nowym numerem i kodem CVV.
  • Kartę można zastrzec na kilka sposobów: przez kontakt z bankiem lub infolinią dostępną 24h, za pomocą Ogólnopolskiego Systemu Zastrzegania Kart (+48 828 828 828), przez bankowość internetową lub aplikacje mobilne, oraz osobiście w placówce banku.
  • Zastrzeżenie należy zgłosić natychmiast w przypadku zgubienia karty, kradzieży lub zauważenia podejrzanego użycia jak phishing czy wyciek danych. W przypadku kradzieży warto dodatkowo zgłosić sprawę na policję dla uzyskania ewentualnego odszkodowania.
  • Zastrzeżenia karty może dokonać głównie właściciel karty, ale w wybranych bankach także współmałżonek, rodzic lub inny krewny oraz znalazca zagubionej karty. Osoby trzecie muszą podać dane identyfikujące właściciela karty.
  • Zastrzeżenie karty jest darmowe, natomiast koszty wydania nowego plastiku różnią się w zależności od regulaminu banku. Klienci mogą sprawdzić opłaty na stronie internetowej lub w bankowości internetowej.
  • Blokada tymczasowa pozwala na wyłączenie płatności na określony czas z możliwością cofnięcia, podczas gdy zastrzeżenie oznacza stałą blokadę bez możliwości przywrócenia karty. Blokada jest przydatna gdy podejrzewamy tylko tymczasowe zgubienie karty.
  • Zastrzeżenie karty nie anuluje subskrypcji automatycznie – jedynie uniemożliwia pobranie pieniędzy z konta. Aby zakończyć subskrypcję, należy skontaktować się bezpośrednio z dostawcą usługi i anulować ją w koncie klienta.
  • Nową kartę po zastrzeżeniu można zamówić przez bankowość internetową, aplikację mobilną, infolinię lub w placówce banku. Po otrzymaniu karty należy ją aktywować zgodnie z instrukcjami i zaktualizować dane płatnicze w subskrypcjach.
  • Zastrzeżenie karty jest nieodwracalne – po tym kroku karta traci ważność bez możliwości ponownego użycia. Jeśli karta jest tylko chwilowo zagubiona, lepszym rozwiązaniem może być tymczasowa blokada.
  • Zgodnie z art. 46 ustawy o usługach płatniczych właściciel karty odpowiada za nieautoryzowane transakcje sprzed zastrzeżenia do wysokości 50 euro. Po zastrzeżeniu całkowitą odpowiedzialność ponosi bank, co sprawia, że szybkie działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa finansowego.

Czym jest zastrzeżenie karty?

Zastrzeżenie karty polega na trwałym zablokowaniu możliwości wykonywania transakcji ze swojego konta bankowego. To proces nieodwracalny i niezbędne jest w takim przypadku zaopatrzenie się w nową kartę. Większość banków za pośrednictwem bankowości elektronicznej udostępnia w tym celu odpowiedni wniosek.

W obecnych czasach metody stosowane przez przestępców do wyłudzenia danych karty lub wykorzystywania ich do oszukańczych procederów powodują, że łatwo można paść ich łupem. Skradziony lub zgubiony portfel również może przysporzyć wiele problemów. W sytuacji, gdy staliśmy się ofiarą kradzieży portfela lub własnego roztargnienia, rozsądnym rozwiązaniem jest zastrzeżenie karty płatniczej.

Gdy zdecydujesz się na zastrzeżenie, Twoja karta staje się bezużyteczna. Nawet jeśli zdołasz ją odnaleźć, nie będziesz mógł z niej skorzystać. Będziesz musiał/a zamówić nową kartę, która będzie miała nowy numer. Pamiętaj, że nowa karta wymaga aktywacji. Cały ten proces ma na celu ochronę Twojego bezpieczeństwa finansowego, a także zabezpieczenie danych oraz środków zgromadzonych na koncie.

Jak zastrzec kartę?

Jak zgłosić zastrzeżenie karty? Proces jest dość prosty i możesz go zrealizować na kilka sposobów:

  • skontaktować się z bankiem, wiele instytucji ma infolinię dostępną przez całą dobę,
  • skorzystać z Ogólnopolskiego Systemu Zastrzegania Kart, dzwoniąc pod numer +48 828 828 828,
  • zarejestrować zastrzeżenie przez konta internetowe lub aplikacje mobilne banków,
  • odwiedzić siedzibę banku osobiście, gdzie będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość.

Podczas całego procesu bank dokonuje weryfikacji Twoich danych osobowych oraz informacji o karcie. Dzięki tym krokom można natychmiastowo zablokować kartę, co sprawia, że czujesz się bezpieczniej, eliminując ryzyko ewentualnych oszustw.

Kiedy zgłosić zastrzeżenie karty lub kradzież?

Zgłoszenie zastrzeżenia karty jest niezwykle istotne w sytuacjach, gdy ją zagubisz, ukradną ją lub zauważysz podejrzane użycie, takie jak phishing czy wyciek danych. Taki krok skutecznie chroni Twoje finanse przed nieuprawnionym dostępem.

W przypadku kradzieży karty warto natychmiast zgłosić to na policję, co może okazać się niezbędne do uzyskania ewentualnego odszkodowania.

Jeśli obawiasz się, że mogłeś tylko tymczasowo zgubić kartę, rozważ wprowadzenie blokady. Dzięki temu będziesz mógł szybko wznowić korzystanie z karty po jej odnalezieniu.

Kto może dokonać zastrzeżenia karty płatniczej?

Co do zasady, jedynie właściciel może zastrzec kartę. Zdarza się jednak, że osoba trzecia może dokonać tego za nas. Niestety taka opcja praktykowana jest tylko przez wybrane banki. Do osób trzecich należą:

  • współmałżonek, rodzic lub inny krewny posiadacza karty,
  • znalazca zagubionej karty.

W przypadku członka rodziny podajemy dane identyfikujące właściciela karty, natomiast znalazcy – imię i nazwisko oraz dane właściciela karty.

Zastrzeżenie karty PKO BP

Bank PKO BP udostępnia 4 sposoby zastrzeżenia karty:

  • przez serwis internetowy iPKO,
  • za pomocą aplikacji mobilnej IKO,
  • przez infolinię banku PKO BP,
  • w placówce PKO BP.

Na swojej stronie Bank PKO BP umieścił pełną instrukcję, w zależności od wybranej metody, jak zastrzec kartę. Więcej informacji na ten temat odnajdziemy pkobp.pl. 2

mBank – zastrzeżenie karty

Klienci indywidualni mBanku mogą zastrzec kartę płatniczą przy pomocy swojej bankowości elektronicznej, wchodząc w zakładkę Produkty –> Karty. Następnie klikamy w wybraną kartę i zaznaczamy interesującą nas usługę. Czynność ta wymaga potwierdzenia hasłem sms lub wiadomością push w aplikacji mobilnej.

mbank zastrzeżenie karty
Zastrzeżenie karty w mBanku możemy wykonać szybko z poziomu telefonu lub komputera, mbank.pl

Zastrzeżenie karty w ING Banku Śląskim

W serwisie internetowym ING Banku najszybciej zastrzeżenia karty dokonany poprzez aplikację mobilną Moje ING mobile. Możemy także skorzystać z wersji komputerowej – Moje ING na komputer i tam zastrzec plastik. Opcję zastrzeżenia odnajdziemy na profilu klienta w sekcji Ustawienia —> Bezpieczeństwo.

Ponadto bank udostępnia kilka możliwości, kiedy chcemy zastrzec kartę. Jedną z nich jest kontakt z infolinią, dzwoniąc pod numer +48 32 357 00 12.

Millennium – zastrzeżenie karty

W Millennium Bank wchodzimy w zakładkę karty Kontakty, a kolejno Jak zastrzec kartę. Na stronie udostępniona jest również infolinia, pod którą możemy dzwonić. Dostępna jest ona przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, pod numerem telefonu: (+48) 22 598 41 14. Zgłoszenie zastrzeżenia karty dokonamy też w oddziale banku.

Zgubiłeś kartę lub została skradziona? Skorzystaj z ogólnego numeru do Systemu Zastrzegania Kart i dokumentów, dzwoniąc pod numer (+48) 828 828 828. System działa każdego dnia i 24h/dobę.

Zastrzeżenie karty w Santander Bank Polska

Klient banku Santander Bank Polska zastrzeże kartę przy użyciu telefonu dostępnego 7 dni w tygodniu, pod numerem 1 9999. Możemy też skorzystać z usługi bankowości internetowej lub udać się osobiście do placówki bankowej.

Credit Agricole – zastrzeżenie karty

W przypadku Banku Credit Agricole z menu strony klikamy zakładkę Karty kredytowe, a następnie Zastrzeżenie karty. Klienci indywidualni znajdą tam telefon, na który można dzwonić na terenie kraju, jak i z zagranicy. Dla klientów indywidualnych jest to numer: 19 019, dla biznesowych z kolei: 801 333 666.

zastrzeżenie karty credit agricole
Credit Agricole na swojej stronie internetowej udostępnia numery, pod które możemy dzwonić, chcąc zastrzec plastik, credit-agricole.pl

Zastrzeżenie karty a opłaty

Opłaty dotyczące zastrzeżenia karty wynoszą 0 złotych, natomiast koszty wydania nowego plastiku różnią się w zależności od regulaminu danego banku.

Każdy z nas może zweryfikować koszty na stronie internetowej swojego usługodawcy lub w bankowości internetowej.

Jaka jest różnica między blokadą a zastrzeżeniem karty?

Warto rozróżnić, jak działa czasowa blokada karty, a jak opcja zastrzeżenia. Jej blokada powoduje wyłączenie płatności w określonym terminie, natomiast zastrzeżeniu karty towarzyszy stała blokada. Pamiętajmy, że w przypadku zastrzeżenia jest to proces nieodwracalny. Po tym czasie karta staje się bezużyteczna. Zamówienie nowego plastiku wymaga wypełnienia odpowiedniego wniosku, a także zmiany kodu PIN.

Czasowa blokada karty umożliwia za to wyłączenie płatności i operacji na określony czas. Dzięki niej zablokujemy zmianę kodem PIN, wypłaty z bankomatów czy dokonywanie różnego rodzaju transakcji. Taka opcja jest przydatna, gdy obawiamy się, że zagubimy kartę lub zostanie nam ona skradziona, np. w trakcie imprez masowych. Wówczas mamy możliwość jej blokady w aplikacji mobilnej i późniejszego jej zdjęcia.

Poniżej przedstawiamy, czym różni się zastrzeżenie karty płatniczej od blokady tymczasowej.

Zastrzeżenie karty a blokada

Czy zastrzeżenie karty anuluje subskrypcje?

Nie, zastrzeżenie karty płatniczej nie anuluje subskrypcji. Zastrzeżenie karty jedynie uniemożliwia pobranie pieniędzy z Twojego konta, ale usługa nadal pozostaje aktywna. Kiedy zastrzegasz kartę, jej numer zostaje zablokowany i staje się bezużyteczna – usługodawca nie będzie mógł dokonać transakcji, jednak Twoja subskrypcja nie zostaje automatycznie anulowana. Aby faktycznie zakończyć subskrypcję, musisz skontaktować się bezpośrednio z dostawcą usługi i anulować ją w swoim koncie klienta. Zaloguj się do serwisu internetowego lub aplikacji danej firmy i poszukaj opcji anulowania subskrypcji. Pamiętaj, że zastrzeżenie karty to tylko sposób na zapobieżenie pobraniu opłaty, ale nie jest to metoda anulowania usługi.

Jak zamówić nową kartę po zastrzeżeniu?

Aby zamówić nową kartę po jej zastrzeżeniu, właściciel ma kilka możliwości:

  • korzystając z bankowości internetowej,
  • używając aplikacji mobilnej,
  • dzwoniąc na infolinię,
  • odwiedzając najbliższą placówkę banku.

Kiedy klient zgłasza zastrzeżenie, bank wydaje nową kartę z innym numerem oraz nowym kodem CVV, co znacząco podnosi bezpieczeństwo finansowe.

Kiedy już nowa karta dotrze do klienta, należy ją aktywować zgodnie z instrukcjami dostarczonymi przez bank. Warto również zwrócić uwagę na ewentualne opłaty związane z wydaniem nowego dokumentu. Informacje na temat tych kosztów są zazwyczaj dostępne w cenniku banku, dlatego warto się z nimi zapoznać przed złożeniem zamówienia.

Po otrzymaniu nowej karty kluczowe będzie zaktualizowanie danych płatniczych w subskrypcjach oraz w internetowych sklepach. Taki krok zapewni płynność w realizacji przyszłych płatności.

Czy można cofnąć zastrzeżenie karty?

Zastrzeżenie karty oznacza jej nieodwracalne unieważnienie. Po tym kroku, karta traci ważność i nie ma możliwości ponownego jej użycia, nawet jeśli uda się ją odnaleźć. Kiedy zgubisz swoją kartę, najlepszym rozwiązaniem jest zamówienie nowego egzemplarza z aktualnymi danymi.

Jeżeli jednak Twoja karta jest jedynie chwilowo zagubiona, bardziej rozsądne może być zablokowanie jej. Blokada to tymczasowe działanie, które można w dowolnym momencie cofnąć. Warto dokładnie przemyśleć decyzję o zastrzeżeniu karty, zwłaszcza gdy istnieje podejrzenie kradzieży.

Czy zastrzeżenie karty wiąże się z opłatami?

Zastrzeżenie karty to zazwyczaj darmowa usługa, która skutecznie chroni klientów przed nieautoryzowanym użyciem. To istotny krok, szczególnie w sytuacjach, gdy karta zostanie zgubiona lub skradziona. Należy jednak pamiętać, że jej zastrzeżenie może prowadzić do dodatkowych kosztów związanych z wydaniem nowej karty. Wysokość tych opłat zależy od polityki konkretnego banku oraz rodzaju karty, co znajdziesz w jego cenniku.

Dlatego warto zapoznać się z regulaminem i tabelą opłat swojego banku. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek i będziesz świadomy możliwych kosztów, które mogą się pojawić przy uzyskaniu nowej karty. Warto również pamiętać, że zasady mogą się różnić między różnymi instytucjami finansowymi, więc najlepiej sprawdzić szczegóły bezpośrednio w swoim banku.

Dlaczego szybkie zastrzeżenie karty płatniczej jest ważne?

W myśl art. 46 ust. 2 i 3 ustawy o usługach płatniczych właściciel kart w przypadku transakcji sprzed zastrzeżenia odpowiada za nieautoryzowane przelewy do wysokości 50 euro. Po zastrzeżeniu całkowitą odpowiedzialność ponosi bank.

2. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze do wysokości równowartości w walucie polskiej 50 euro, ustalonej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez NBP obowiązującego w dniu wykonania transakcji, jeżeli nieautoryzowana transakcja jest skutkiem:

1) posłużenia się utraconym przez płatnika albo skradzionym płatnikowi instrumentem płatniczym lub

2) przywłaszczenia instrumentu płatniczego.

3. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze w pełnej wysokości, jeżeli doprowadził do nich umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia co najmniej jednego z obowiązków, o których mowa w art. 42.3

Aby otrzymać zwrot środków, posiadacz karty jest zobowiązany do przestrzegania umowy i regulaminu banku. Jeżeli doprowadził swoim rażącym niedbalstwem i zachowaniem do dokonywania nieautoryzowanych transakcji, pokrywa do pełnej wysokości utracone środki.

Nie zwlekajmy z zawiadomieniem naszego banku o zaistniałym problemie, bowiem od momentu zastrzeżenia karty nasze środki płatnicze są bezpieczne. Zamówienie nowej karty to niewielki wysiłek w zamian za bezpieczeństwo finansowe i spokój ducha. Prześledźmy również stronę naszej instytucji i bądźmy przygotowani na nieprzewidziane sytuacje. Pamiętajmy, że nie tylko bank ponosi pełną odpowiedzialność za realizację oszukańczych transakcji, ale i my. Dopełnijmy więc wszelkich starań, aby nasze środki były w pełni chronione.

Naszym celem jest dostarczanie użytkownikom wartościowych i wiarygodnych treści, które pomogą im podejmować świadome decyzje finansowe. Wszystkie artykuły publikowane na naszym portalu opierają się na sprawdzonych źródłach i są redagowane przez specjalistów z dziedziny finansów.

Źródła:

  1. 1. https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2022.pdf
  2. 2. https://www.pkobp.pl/klienci-indywidualni/karty/co-zrobic-w-przypadku-utraty-karty/
  3. 3. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/uslugi-platnicze-17734563/art-46

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
4.8/5 - (6 votes)
Komentarze (0)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie