Kalkulator leasingowy – oblicz koszt leasingu

Leasing systematycznie zdobywa w ostatnich latach coraz większą popularność nie tylko wśród osób prowadzących działalność gospodarczą, ale również wśród klientów prywatnych. Zanim jednak zdecydujemy się na taką odmianę finansowania zakupu samochodu czy sprzętu elektronicznego, warto dokładnie przeanalizować jego mocne i słabe strony, a także najważniejsze – policzyć, ile nas to będzie kosztować. Ułatwi to przygotowany przez nas kalkulator leasingowy.

Podsumowanie obliczeń

Wyżej przedstawiony kalkulator opracowany został z myślą o tym, aby w czytelny, przejrzysty i użyteczny sposób ułatwić obliczenie jak najważniejszych parametrów leasingu niezależnie od tego, co jest jego przedmiotem. Niezależnie bowiem od tego, czy finansujemy w ten sposób zakup droższego lub mniej kosztownego mienia, założenia leasingu są oparte na tym samym fundamencie.

Kalkulator leasingowy samochodu online

Jako że leasing cieszy się szczególną popularnością wśród osób decydujących się na rozpoczęcie użytkowania samochodu, to właśnie ten rodzaj mienia posłuży jako przykład do omówienia w niniejszym poradniku. Przedstawmy proste zasady działania wyżej przedstawionego kalkulatora na przykładzie leasingu samochodu.

Jakie informacje należy wprowadzić do kalkulatora leasingu?

  • Wartość przedmiotu leasingu.
    Jest to całkowita kwota, czyli tzw. wartość katalogowa po ewentualnych rabatach ze strony dealera lub firmy leasingowej, za którą byłby on gotów sprzedać samochód za gotówkę – jest to zatem cena wyjściowa za produkt, który chcemy leasingować, np. 120 tysięcy złotych.
  • Wykup końcowy – wykup samochodu po zakończeniu leasingu.
    Lwia część konsumentów, jak i spore grono przedsiębiorców, lubi traktować leasing samochodowy jako pole wyjściowe do przyszłego zakupu pojazdu. Co za tym idzie, po zakończeniu okresu trwania leasingu możemy wyrazić chęć wykupu pojazdu za określoną wstępnie wartość rezydualną, którą wyraża się w procentowym ujęciu. Uwzględnia ona utratę wartości pojazdu w związku z jego zużyciem i eksploatacją, a często jest niższa od ceny rynkowej identycznego samochodu używanego na rynku wtórnym. Co warto dodać, nie jesteśmy zobowiązani do wykupu samochodu bez możliwości wycofania się, zatem określając np. potencjalnie wyższą wartość wykupu jak 15%, możemy zapewnić sobie niższą ratę leasingu.
  • Wysokość opłaty wstępnej.
    Leasingodawcy wymagają od klientów uiszczenia wpłaty wstępnej, która analogicznie do choćby kredytów hipotecznych stanowi procentową wartość przedmiotu finansowania, jaką wpłacamy na start. Może ona wynieść np. 10 lub 20% wartości samochodu, a im wyższy wkład własny w stosunku do wartości pojazdu, tym większe szanse na ustalenie atrakcyjniejszej i niższej raty leasingu w ujęciu miesięcznym. Warto dokładnie przemyśleć ten krok.
  • Oprocentowanie w skali miesiąca.
    Podobnie jak w przypadku innych produktów finansowych pozwalających na finansowanie użytkowania lub zakupu danego przedmiotu, jest ono oprocentowane. Nalicza to w ten sposób dodatkowy koszt do miesięcznej raty leasingu, z którego zysk czerpie przede wszystkim leasingodawca. Wysokość oprocentowania może podlegać negocjacji w zależności od tego, jak silne karty przetargowe mamy w ręku. W najlepszej sytuacji są zatem ci, którzy ustalają wysoką wartość wykupu oraz/lub wnoszą relatywnie wysoki wkład własny.
  • Liczba rat.
    Ostatnim, niezwykle istotnym parametrem determinującym całkowitą wysokość opłat za leasing, a także wartość miesięcznej raty, jest okres trwania leasingu. System spłaty oparty został na trybie comiesięcznym, co oznacza, że liczba rat oznacza jednocześnie czas trwania umowy leasingowej w okrągłej formie liczonej w latach. Najczęściej spotkane wartości to 24 miesiące, czyli 2 lata, 36 miesięcy, czyli 3 lata, a niekiedy nawet i więcej – czyli 48 miesięcy, 60 miesięcy... I tak dalej. Jeżeli planujemy wykup leasingowanego pojazdu po zakończeniu trwania umowy, sensownym krokiem może być wybór dłuższego terminu spłaty – zagwarantuje to relatywnie niskie raty.
zalety leasingu

Jak obliczyć całkowity koszt leasingu?

Podobnie jak w przypadku zaciągania kredytu gotówkowego czy hipotecznego, podczas kalkulowania i szacowania opłacalności takiej formy finansowania, nie należy zapominać o kluczowej kwestii – czyli całkowitym koszcie leasingu. Poznanie jego maksymalnego wymiaru pozwoli poznać nie tylko to, jaką sumę opłat wnosimy przez cały okres trwania umowy, ale i jaki koszt ponosimy w stosunku do np. wartości przedmiotu. Całkowity koszt leasingu pozwala też porównywać leasing do innych form finansowania, jak np. kredyt czy wynajem długoterminowy.

Co składa się na całkowity koszt leasingu?

  • Opłata wstępna – np. 20% wartości pojazdu.
  • Zsumowana wartość wszystkich rat – np. 24 x 2500 złotych.
  • Wartość wykupu – np. 15% wartości pojazdu.
  • Suma wszystkich opłat – np. 106%.

Przeglądając zatem liczne porównywarki ofert leasingów, które zawierają w sobie również przykładowe kalkulacje parametrów związanych z leasingiem, warto zwrócić uwagę na wartość wskazującą całkowity koszt leasingu. Zazwyczaj jest ona wyrażana w ujęciu procentowym, i to zawsze sięgającym ponad 100% – nie powinno być to oczywiście żadnym zaskoczeniem. Firma leasingowa, jaka pracuje samodzielnie lub na zlecenie określonego dealera samochodowego, zarabia bowiem głównie na obsłudze leasingu, którego kosztem obarczany jest klient, spłacając comiesięczne raty.

Aby skutecznie zminimalizować całkowity koszt leasingu, należy nie tylko dokonać dokładnej kalkulacji w oparciu o konkretny produkt, jaki zamierzamy finansować, ale i zestawić ze sobą oferty poszczególnych leasingodawców. Nie jest tajemnicą, że konkurencja w branży leasingowej jest niezwykle zaciekła – a co za tym idzie, firmy zabiegają o względy klienta np. oferując bardziej lub mniej atrakcyjne prowizje, wysokości rat, możliwości konfiguracji samochodu i wiele, wiele innych. Porównujmy, zanim skorzystamy z konkretnej oferty!

Czym w ogóle jest leasing?

Sporo powiedzieliśmy już o kosztach, jednak warto poruszyć jeszcze jedną istotną kwestię – na jakich założeniach oparty jest właściwie leasing i co warto wiedzieć o nim w teorii, aby lepiej przygotować się do skorzystania z takiej formy finansowania w praktyce? Leasing to nic innego, jak specyficzna odmiana finansowania użytkowania określonego mienia, którego właściciel decyduje się nam odpłatnie użytkować przez wyznaczony okres ustalony z góry w umowie.

Opłaty leasingowe uiszczane są w formie comiesięcznie spłacanych rat, w które uwzględnione są następujące elementy.

  • Opłata za utratę wartości mienia i jego zużycie (tzw. amortyzacja)l.
  • Prowizja za skorzystanie z usługi leasingu.
  • Oprocentowanie.
  • Opłata za użytkowanie mienia.

Podczas całego okresu leasingu, w przeciwieństwie do np. kredytu, nie jesteśmy jego współwłaścicielem – to bowiem w pełni leży po stronie leasingodawcy, a my jesteśmy tylko użytkującymi. Co prawda po zakończeniu trwania umowy leasingu mamy prawo do podjęcia się wykupu leasingowanego mienia, jednak jest to decyzja dobrowolna i dopiero po jej sfinalizowaniu zmienia się status własności mienia. Taki system daje zabezpieczenie leasingodawcy na wypadek kłopotów ze spłatą lub przy zaprzestaniu uiszczania rat za mienie – wówczas np. samochód podlega konfiskacie na poczet roszczeń.

Opłata wstępna – czy zawsze potrzebna jest wpłata własna?

To, co wyróżnia leasing w porównaniu do innej popularnej w ostatnich latach formy finansowania użytkowania samochodu, czyli wynajmu długoterminowego, to właśnie kwestia wpłaty własnej. Poza specjalnymi pakietami promocyjnymi, które dla lepszego wypromowania nazywane mogą być np. „leasingami bez wkładu własnego”, leasing samochodu praktycznie zawsze wiąże się z koniecznością wniesienia wkładu własnego.

Wynosi on procentową wartość samochodu i pozwala w istotny sposób obniżyć wysokość miesięcznej raty – a im większy, tym zapłacimy mniej, gdyż katalogowa wartość samochodu jest w większym stopniu wstępnie sfinansowana. Leasing samochodu z „pustą kieszenią” nie jest zatem w praktyce możliwy.

Podsumowanie

Leasing – zalety

  • Nie musimy przejmować się serwisem, wymianą opon czy ubezpieczeniem – dzisiejsi leasingodawcy oferują pełne pakiety pozwalające na pełną obsługę użytkującego pojazd.
  • Nie martwimy się sprzedażą samochodu – po zakończeniu trwania umowy mamy bowiem możliwość zrezygnowania z wykupu i zwracamy pojazd do leasingodawcy.
  • Dostęp do fabrycznie nowych, dobrze wyposażonych samochodów, wolnych w teorii od największych wad samochodów używanych – niepewnej przeszłości i zwiększonego ryzyka awarii oraz zużycia.
  • Rozwiązanie dobre dla osób, które lubią często zmieniać samochody, ale nie mają potrzeby gromadzenia każdorazowo gotówki na ich zakup.

Leasing – wady

  • Pojazd nie jest naszą własnością.
  • Nie możemy naprawiać pojazdu „tanio i po znajomości” – niezbędne jest serwisowanie w autoryzowanych serwisach obsługi, czyli ASO. Leasingodawca chce mieć bowiem pewność, że wszystkie wymiany części i naprawy są w pełni udokumentowane. Kosztuje to jednak więcej, co ma znaczenie, jeżeli nie mamy pakietu z serwisem w cenie raty, tylko musimy opłacać go z własnej kieszeni.
  • Oferta nie jest wskazana dla osób zmieniających samochody co 2-3 lata, a zarabiających relatywnie duże pieniądze. Rata na tak krótkie okresy za nowe samochody jest bowiem horrendalnie wysoka. W ten sposób leasing nadal pozostaje produktem optymalnym przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy ratę wliczają w koszt uzyskania przychodu.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz

Podobne artykuły
NOWOŚĆ
pobierz-pwa

Pobierz aplikacje

czerwona-skarbonka.pl

x