30 września 2022 r. okazał się czarnym piątkiem dla sektora polskiej bankowości. Tego dnia rynek obiegła wieść, że znany polski Getin Noble Bank został poddany przymusowej restrukturyzacji i wkrótce będzie działać pod nową nazwą VeloBank.
Dlaczego Getin Bank upadł? I czym jest VeloBank? Czy jest bezpieczny? Kto jest jego właścicielem? Czy warto założyć tam konto? Na te i inne pytania odpowiem dzisiaj w tej krótkiej recenzji.
Historia VeloBanku
Dwa lata temu w podobnych okolicznościach upadł inny bank Leszka Czarneckiego, Idea Bank. Został przejęty przez Pekao S.A. A VeloBank? Skąd się to wzięło i czym w ogóle jest?
Historia VeloBanku jest krótka: powstał dopiero w momencie przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku. Podmiot ten nie istniał nigdy wcześniej, nie miał żadnej infrastruktury, pracowników, placówek, produktów — nic. Po prostu był sobie Getin Noble Bank S.A., ale nagle przestał istnieć i w jego miejsce pojawił się VeloBank.
Podkreślam fakt: Getin Bank nie upadł. Gdyby upadł, to BFG musiałby wypłacić klientom depozytowym gwarancje (do 100 000 euro). Getin “tylko” został poddany przymusowej restrukturyzacji, czyli zmienił się właściciel, zarząd, nazwa banku, produkty. Większość klientów została przeniesiona niemal bezboleśnie z Getin Banku do VeloBanku. Nadal mogą bez problemu korzystać ze swoich pieniędzy, mają dostęp do bankowości internetowej, spłacają kredyty.
Kto jest właścicielem VeloBanku?
3.10.2022 r. działalność podstawowa Getinu została przekazana do dwóch podmiotów. Dotychczasowy zarząd został rozwiązany, a rada nadzorcza straciła wpływ na jakiekolwiek decyzje.
Właścicielami nowo utworzonego VeloBanku są:
- Bank BFG S.A., należący do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Objął 51% akcji nowego banku.
- System Ochrony Banków Komercyjnych S.A. (SOBK) z pakietem 49% akcji. SOBK tworzy osiem największych banków komercyjnych w Polsce, czyli: Alior Bank, Millennium, Pekao S.A., BNP Paribas, ING, mBank, PKO BP, Santander Bank Polska.
Co stało się z klientami Getin Banku?
Klienci indywidualni, firmowi i z sektora publicznego
Do VeloBanku przeniesione zostały produkty klientów indywidualnych, firmowych, z bankowości prywatnej i sektora publicznego: depozytowe (konta, rachunki oszczędnościowe, lokaty itp.) oraz kredytowe w złotówkach.
Dla tych klientów nic tak naprawdę się nie zmieniło. Nadal korzystają z dotychczasowych produktów na tych samych warunkach. Nie zmieniły się numery kont, loginy i hasła do bankowości internetowej czy warunki cenowe prowadzonych produktów.
Klienci z kredytami w złotówkach nadal muszą spłacać swoje zobowiązania na te same konta w dotychczasowej wysokości.
Strona internetowa Getin Banku została podmieniona na stronę VeloBanku, chociaż trzeba przyznać, że wizualnie niemal się nie różnią. Nawet nazwy niektórych produktów zostały takie same (np. Elastyczne Konto Oszczędnościowe).
Klienci hipoteczni z kredytami w walucie obcej
Klienci hipoteczni z kredytami w walucie obcej nie zostali przeniesieni. Nadal pozostają w Getin Noble Banku. Działanie te nie jest przypadkowe i za chwilę wyjaśnię, dlaczego tak się stało.
Co z akcjami Getin Banku?
Akcjonariusze to nie klienci, ale warto o nich wspomnieć. Getin Noble Bank emitował akcje oraz obligacje i był notowany na GPW. W momencie przymusowej restrukturyzacji jedne i drugie zostały umorzone i wycofane z obiegu. Jednym słowem: kto je miał, został z dnia na dzień z ręką w nocniku. Te osoby mogą ewentualnie dochodzić swoich praw w sądzie.
VeloBank to tylko przejściowy etap
Istnienie VeloBanku to sytuacja przejściowa. Docelowo ma on zostać sprzedany. Czy ktoś zdecyduje się go kupić? Czas pokaże. Piotr Tomaszewski, prezes BFG, w wywiadzie z Forbes ujął to następująco:
VeloBank ma 18 miesięcy na znalezienie nabywcy, a jeśli taki się nie pojawi, to ma zostać stworzony plan uporządkowanej likwidacji.1
I tu leży odpowiedź na pytanie, dlaczego klienci hipoteczni z kredytami w walutach obcych (czyli szczególnie w CHF, których Getin miał bardzo dużo w swoim portfelu) nie zostali wcieleni do VeloBanku. Procesy wytaczane przez frankowiczów, liczymy w tysiącach. Kto chciałby kupić bank, który być może będzie musiał wypłacać horrendalne odszkodowania?
Dlaczego Getin Bank upadł i powstał VeloBank?
W internecie krążą dwie wersje tego, dlaczego Getin Bank upadł.
Jako oficjalną przyczynę podaje się złą sytuację finansową. Niezaprzeczalnym faktem jest, że już od 2016 roku Getin Noble Bank kończył każdy rok ze stratą. Nie pomagał duży udział kredytów CHF w portfelu (wg szacunków mogło to być nawet ok. 40% wszystkich kredytów mieszkaniowych o wartości ok. 9 mld zł), konieczność założenia rezerwy na ryzyko prawne z nimi związanymi, wakacje kredytowe i ogólnie zła sytuacja banku, spowodowana osłabieniem gospodarczym.
Jest też druga wersja tego zdarzenia. Były właściciel Getin Noble Banku, Leszek Czarnecki, wydał oświadczenie, w którym wyjaśnia, jak wg niego doszło do nielegalnego przejęcia Getinu. W swoim oświadczeniu pisze, że 4 lata temu otrzymał od byłego szefa KNF, Marka Chrzanowskiego propozycję łapówki (Czarnecki miał ją zapłacić, oczywiście) oraz plan przejęcia Getin Banku za złotówkę w razie odmowy. Wg tego oświadczenia, w sprawę zamieszany był również szef NBP, Adam Glapiński. Faktem jest, że pan Chrzanowski został z KNF odwołany, spędził 2 miesiące w areszcie i toczy się wobec niego postępowanie.
Treść tego oświadczenia dostępna jest w internecie.
Co oferuje VeloBank?
Konto osobiste w VeloBanku
Sztandarowym produktem jest konto osobiste VeloKonto, które zastąpiło getinowskie Konto Proste Zasady. Aby pozyskać jak największą liczbę nowych klientów indywidualnych, rachunek ten oferowany jest w promocji z 10% moneybackiem za płatności kartą lub BLIKiem, maksymalnie do 600 zł zwrotu. Moim zdaniem, jest to powód, dla którego warto założyć VeloKonto.
Jak zamknąć konto w VeloBanku?Konto oszczędnościowe
Getin Bank przyciągał klientów indywidualnych przede wszystkim dobrą ofertą konta oszczędnościowego. VeloBank również proponuje wysoko oprocentowane konto oszczędnościowe o nazwie Elastyczne Konto Oszczędnościowe (tak samo nazywał się rachunek oferowany w dawnym Getin Banku).
Elastyczne Konto Oszczędnościowe — parametry
- 8% na 3 miesiące.
- Musisz posiadać konto osobiste i wyrazić zgody marketingowe.
- Oferta dla nowych środków.
- Możesz wpłacić dowolną kwotę, maksymalnie 400 000 zł.
- Rachunek jest za darmo, pierwszy przelew w miesiącu również (pozostałe to koszt 9 zł).
Lokaty
Oprocentowanie lokat należy do tych najwyższych na rynku. Nic dziwnego: przed planowaną sprzedażą banku trzeba czymś przyciągnąć nowych klientów.
Aktualna oferta dostępna w banku to:
- Lokata na nowe środki 8%. Do 150 000 zł na 2,3 lub 6 miesięcy. Wymaga wyrażenia zgód marketingowych i możesz ją założyć przez bankowość internetową. Jak sama nazwa wskazuje, to oferta tylko dla nowych środków.
- Lokata mobilna na 8% do 50 000 zł na 2 miesiące. Możesz ją założyć pod warunkiem, że masz wyrażone zgody marketingowe i nie miałeś wcześniej aktywowanej bankowości mobilnej.
- Lokata rentierska, do 6% w skali roku, na 18,24 lub 36 miesięcy.
- Pozostałe lokaty, takie jak lokata tradycyjna czy walutowa w EUR USD.
Kredyty
W obecnej chwili klienci indywidualni banku mogą skorzystać z oferty kredytów gotówkowych, konsolidacyjnych, samochodowych, limitu w rachunku oraz karty kredytowej. Dostępne są kredyty, gdzie oprocentowanie jest zmienne lub stałe.
Opinie o kredycie gotówkowym w VeloBankuInstytucja dołączyła też do rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2% – zatem kredyt hipoteczny w VeloBanku, może być atrakcyjny dla klientów chcących kupić swoje pierwsze mieszkanie.
Inwestycje i ubezpieczenia
Podobnie jak inne banki, również VeloBank oferuje dodatkowe produkty inwestycyjne i ubezpieczeniowe: fundusze, ubezpieczenia komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, do rachunku, karty debetowej czy kredytu.
Oferta dla klientów firmowych
W ofercie VeloBanku znajdziesz dodatkowo produkty dla firm, takie jak VeloKonto Firma, karty płatnicze do konta i kredytowe, kredyt w rachunku bieżącym czy obrotowy, terminale płatnicze, lokaty firmowe w PLN, EUR, USD, CHF czy rachunek lokacyjny.
Oferta dla klientów Premium i Private Banking
Dla klientów zamożnych VeloBank przygotował dedykowane oferty. Ta dla sektora Premium niewiele różni się od tej dla zwykłych klientów. Natomiast produkty Private Banking pozostają tajemnicą. Aby z nich skorzystać, trzeba umówić się na spotkanie z doradcą.
Czy VeloBank jest bezpieczny?
Jeśli pytasz o to, czy Twoje oszczędności są w tym banku bezpieczne, to odpowiem: tak, są bezpieczne, tak samo, jak w przypadku wszystkich innych banków. Do równowartości 100 000 euro środki zabezpiecza BFG.
Gdyby nawet nie udało się znaleźć kupca i VeloBank czeka likwidacja w perspektywie kilku najbliższych lat, to i tak masz gwarancję włożonego kapitału do 100 000 euro. Pamiętaj, że gwarancją nie są objęte produkty inwestycyjne, takie jak fundusze inwestycyjne.
Przyszłość VeloBanku — czym chce się wyróżnić na rynku?
1. Bezpieczeństwo
Na stronie internetowej VeloBanku możemy przeczytać: “W pierwszej kolejności naszym priorytetem jest zadbanie o to, by nasi klienci mieli pewność, że mogą na nas polegać.”2
Jak dla mnie, jest to jasny przekaz: Velo to nie Getin, możesz mu ufać. Tutaj Twoje pieniądze są bezpieczne.
Czy to się udało? Nooooo… Nie ujęłabym tego w taki sposób. Nowi właściciele VeloBanku poszli na skróty. Zapewne, jak zazwyczaj bywa w takich sytuacjach, chodziło o jak najmniejsze koszty. Żeby odciąć się od złych skojarzeń z poprzednim bankiem, trzeba byłoby całkowicie zmienić wizerunek. Tymczasem Velo buduje na tym, co miał Getin. Nie będę zagłębiać się w szczegóły, podam tylko dwa przykłady.
Po pierwsze: strona internetowa.
Na pierwszy rzut oka prawie nic się na niej nie zmieniło. Inne logo, niektóre produkty mają inne nazwy i to wszystko. Jak ktoś nie siedzi w internecie i nie śledzi wiadomości, mógłby pomyśleć, że bank po prostu zmienił sobie nazwę (jak robił to, chociażby Nest Bank).

Po drugie: pracownicy.
Z tego, co wiem, dotychczasowi pracownicy nie stracili swoich posad. Oczywiście, nie mówię, że to źle. Ale problem jest głębszy, niż się wydaje. Pracownicy Getin Noble Banku byli szkoleni w agresywnej, bezkompromisowej sprzedaży, często sprzecznej z podstawowymi zasadami, takimi jak dobro klienta czy zwykła ludzka przyzwoitość. Otrzymywali za to duże prowizje, ale wysokim kosztem. Nie wiem, jak zmienił się system prowizyjny w VeloBanku. Niestety mam takie odczucie, że wieloletni pracownik Getinu może mieć problem z odejściem od utartej ścieżki sprzedaży. Bez gruntownych szkoleń od zera trudno będzie zmienić nawyki. A przeszkolenie tylu pracowników oddziałów i Call Center to ogromne koszty.
Moim zdaniem przypomina to taką sytuację:
Masz zardzewiały samochód, który się wiecznie psuje. Boisz się nim udać nawet do pobliskiego sklepu. Ktoś odkupił od Ciebie to auto, zmienił kolor lakieru i teraz próbuje wszystkim wmówić, że bezpiecznie można tym autem jechać nawet do Chorwacji. Bez gruntownego remontu, maskując tylko wizualne niedoskonałości.
2. Pozostałe plany, czyli “Świat bardziej Velo”
Oprócz tego zarząd VeloBanku ma zamiar osiągnąć następujące cele:
- W trzy lata pozyskać 400 tys. nowych aktywnych klientów.
- Poprawić profil ryzyka nowej sprzedaży.
- Osiągnąć skumulowany zysk w wysokości 1,5 mld zł.
Bank ma postawić na rozwój bankowości internetowej i zmienić aplikację mobilną (plany na IQ 2023). Dodatkowo zmianie ma ulec oferta, na przykład mają zostać wprowadzone nowe produkty oparte na współpracy w rządowych programach w pozyskaniu dotacji.
Opinie o VeloBanku — nasze spostrzeżenia
Czy warto mieć konto osobiste w VeloBanku? Biorąc pod uwagę to, że bank ma mało czasu na pozyskanie zakładanej liczby nowych klientów indywidualnych, w ofercie VeloBanku spodziewam się wielu atrakcji. Takich jak wspomniany już moneyback do konta osobistego czy wysokie oprocentowanie lokat. A ponieważ gwarancja BFG działa, ja o bezpieczeństwo środków bym się nie martwiła.
VeloBank — kontakt
Z VeloBankiem możesz skontaktować się na różne sposoby:
1. Infolinia. Jest czynna 24/7. Numery telefonów na infolinię VeloBanku to +48 664919797 lub +48 326043001.
2. Oddział. Getin Noble Bank miał rozbudowaną sieć placówek własnych i franczyzowych w całej Polsce, ponad 300.
3. Wiadomość. Możesz wypełnić formularz kontaktowy, dostępny na stronie banku, lub napisać wiadomość mailową na adres: kontakt@velobank.pl
Źródła:
1. https://www.forbes.pl/finanse/upadek-getin-banku-prezes-bfg-mamy-18-miesiecy-aby-znalezc-inwestora-dla-velobanku/pmmwqz2
2. https://www.velobank.pl/
Piotr
28.05.2023, 10:38
Mimo spełnienia warunków promocji i tak nie działa. Niech następna nazwa tego banku to będzie …UJO bank. Pozdro Piotr
Szymon
22.05.2023, 15:00
Miałem konto proste zasady w GetinBanku, było darmowe. Nagle zmienili nazwę i zaczęli bez słowa naliczać 9zl za miesiąc prowadzenia konta :) Wypowiedzenie umowy trwa 30 dni wiec naliczą kolejną opłatę, trochę mi się nie chce „walczyć” trzy dyszki ale przestrzec innych przed tym bankiem myśle ze warto :)
Anna
18.05.2023, 08:59
Korzystając z bankowości internetowej jednak nie znalazłam odpowiedzi na wszystkie moje pytania,nie poradziłam sobie z złożeniem lokaty walutowej.Udałam się do waszego banku w Kielcach przy ul.Świętokrzyskiej,zostałam przyjęta przez Panią Iwonę Jeż i byłam pełna podziwu dla wielkiej kultury,wiedzy i profesjonalizmu tej bardzo młodej Pani.Nie zawsze jestem w pełni zadowolona ze sposobu obsługi interesantów a tu niespodzianka – przemiła, profesjonalna Pani.
Roni
13.05.2023, 08:43
Velobank to….makabra.Kto sie zgodzil na przejecie Getinbaku,powinien byc …ukarany.
W tym banku nic prawidlowo nie funkcjonuje,lacznie z obsluga ktora podaje fakszywe wyjasnienia.
Z daleka od tego niby banku.NIE POLECAM…
Joka
05.05.2023, 23:10
Uważajcie na konto oszczędnościowe w Velbanku bo obniżają oprocentowanie z 8 na 0,05, jeśli zakończy się np. lokata, a nie założy się nowej w tym banku ,tylko przeleje do innego to karają i obniżają oprocentowanie do 0,05 %. Środki które były na tym koncie oszczędnościowym są na śmiesznym tym oprocentowaniu. W Getin Banku nie zauważyłam takich praktyk.W regulaminie nie znalazłam takiego zapisu. Na infolinii zdarzają się niekompetentni pracownicy ,czytają regułki, akapity, nie potrafią mówić własnymi słowami. Istna porażka.
Go
17.05.2023, 08:43
Potwierdzam łatwo założyć lokatę 8%,ciężko odzyskać pieniądze. Musiałam osobiście udać się do oddziału gdzie zaproponowano mi założenie konta technicznego lub…wypłatę gotówki za 3 dni. Brak punktów w regulaminie na temat ich działań.
Anna
02.05.2023, 11:28
Kompletny bałagan, pracownicy niekompetentni, 3 razy byłam w placówce, żeby zamknąć konto w tym pseudo banku, za każdym razem byłam zapewniana, że za 30 dni konto zostanie zamknięte, po 30 dniach konto nadal było aktywne z różnych, nieuzasadnionych powodów i tak wkółko od 7 miesiecy. Opłaty oczywiscie nadal pobierane. Pracownicy online oraz w placówce przekazują totalnie różne informacje. Nie polecam tego banku. Czuje się oszukiwana
Basia
09.05.2023, 22:22
Mam to samo, czuję się oszukana. Już trzeci raz problem ze znikającymi pieniędzmi z banku. Raz dwukrotnie bank ściągnął mi z konta za te same zakupy, drugi raz ktoś włamał mi się na k9nto i pociągnęli pieniądze a bank nic z tym nie zrobił. Pieniądze były w chmurce, zgłaszałam że to kradzież a bank po dwóch dniach puścił pieniądze złodziejom. Oczywiście reklamację nic nie dają bo twierdzą że zrobili według swoich przepisów ale nikt nie jest w stanie wskazać mi gdzie klient może mieć dostęp do nich. Wymyślają różne bajki .
S
28.04.2023, 11:42
Tak jak napisali inni, większość nie działa lub działa źle. Widzę po opiniach, że to jest powtarzalne u wszystkich. Niektóre przykłady:
– logowanie do banku zajmuje tak długo, że wolę skorzystać z innego konta
– permanentny problem z powiadomieniami, bo stworzyli jakieś własne zamiast domyślnych w telefonie
– w aplikacji mobilnej co parę dni znikają skróty, resetuje się wszystko i trzeba ustawiać od nowa
– klikając na liście transakcji przelew zwrotny to numer konta trzeba wprowadzić samemu
– brak możliwości zapisania tytułu przelewu na liście odbiorców
– powiadomienia w aplikacji znikają i trzeba ich ręcznie szukać w tym fatalnym menu
– co kilka uruchomień ekran początkowy zawiesza się na logo
– komunikat, że proces przebiegł pomyślnie, ale lokaty nie ma
To tylko niektóre przykłady. Połowa funkcji przez ich niedorobienie jest bezużyteczna, bo po co zapisywać odbiorcę jak nr klienta i tak musisz wprowadzić ręcznie. Lub po co Ci szablon w którym nie ma numeru konta tylko nazwisko?
Wysłałem im wiadomość z informacją o zauważonych błędach to nie będę komentował nawet co odpisali. Podobnie jak inni, też dałem sobie spokój.
Poszkodowany
17.04.2023, 19:03
Cześć wszystkim
Dzisiaj się dowiedziałem, że moje dziesiątki tysięcy są na 1% a nie na 7,5.
Bo moje środki nie były już nowe …
Szkoda że gdy, zakładałem lokatę tego nie wiedzieli …
Wszystkich którzy po zakończeniu lokaty w tym złodziejskim banku spodziewają się że odnowiliście lokatę na 8% … To proszę sprawdzić, bo może być to tylko 1% … Bo wasze nowe środki nie były nowe …
Dziś zerwałem te śmieszne lokaty, wypowiedziałem umowę temu bankowi i złożyłem zawiadomienie do UOKiK …
Wszyscy którzy przedłużali lokatę w tym banku proszę o pilne zweryfikowanie przyszłych odsetek …
Ja straciłem tylko miesiąc
klient banku
03.05.2023, 14:55
Przy zakładaniu lokaty jest dokładna informacja co nazywamy “nowymi środkami”. Po prostu należy dokładnie czytać jakie warunki należy spełnić by skorzystać z oferty.
Arek
16.04.2023, 11:09
Beznadziejny bank. Żadnej konkretnej odpowiedzi na pytania w bankowości internetowej, często odsyłają na infolinię gdzie również niczego nie można się dowiedzieć. Raty kredytu w karcie kredytowej to czarna magia. Pracownicy nie potrafią udzielić informacji jak bank rozlicza takie raty. Porażka. Przeniosłem się do Millenium gdzie nie ma takich problemów.
Marcin
31.03.2023, 16:32
Założyłem lokatę w tym banku co wiązało sie oczywiście z całą procedurą sms/mailową i wprowadzaniem danych jak przy zakładaniu konta. Dokonałem przelewu z innego banku na powstałe konto-lokatę, jednak Velo Bank zwrócił pieniądze, ponieważ nadawca i odbiorca nie byli zgodni (!)- mianowicie pieniądze wysłałem jako Marcin Daniel, a w Velo banku konto założyłem tylko z pierwszym imieniem (bo taki mają formularz). Pan konsultant wyjaśnił mi,że to jest przyczyna zodrzucenia wpłaty i jedynym rozwiązaniem tego problemu jest wizyta w Banku z zmiana danych (dopisanie drugiego imienia). Aż mnie zatkało – bank odmówił przyjęcia moich pieniędzy z tak błahego powodu!?Bardziej idiotycznego tłumaczenia nie słyszałem- żegnaj Velo Banku i powodzenia, ha!
Redakcja Czerwona-Skarbonka
03.04.2023, 09:09
Panie Marcinie, banki przetwarzają tysiące wniosków, podobnie w Polsce może żyć wielu Marcinów, którzy noszą Pana nazwisko. Dlatego wypełniając wniosek, trzeba wpisać dokładnie takie same dane, które widnieją w dowodzie osobistym. Uniknie Pan tym samym podobnych sytuacji w przyszłości.
Marcin
05.04.2023, 08:43
Witam. Nie mam mozliwości zmieniania swojej tożsamości podczas wykonywania przelewu. To, że jeden bank przy rejestracji konta wymaga jednego imienia a drugi już dwóch to ich problem nie mój. W obu bankach podałem swoje dane zgodnie z ich formularzami i tak są wykonywane przelewy a jako odbiorcę w Velo Banku wpisałem w przelewie siebie z jednego imienia i nazwiska-czyli zgodnie z podanymi danymi w tym banku. Poza tym kto oczekując wpłaty w określonej wysokości podważa tożsamość osoby wpłacającej i to w takim zakresie???