VeloBank (dawniej Getin Bank) — opinie i recenzja

Nasza ocena

4.8/5

Ocena klientów

3.7/5

Dostępne produkty

Siedziba firmy

VeloBank S.A.
Rondo Ignacego Daszyńskiego 2 C
00-843 Warszawa

30 września 2022 r. okazał się czarnym piątkiem dla sektora polskiej bankowości. Tego dnia rynek obiegła wieść, że znany polski Getin Noble Bank został poddany przymusowej restrukturyzacji i wkrótce będzie działać pod nową nazwą VeloBank.

Dlaczego Getin Bank upadł? I czym jest VeloBank? Czy jest bezpieczny? Kto jest jego właścicielem? Czy warto założyć tam konto? Na te i inne pytania odpowiem dzisiaj w tej krótkiej recenzji.

Historia VeloBanku

Dwa lata temu w podobnych okolicznościach upadł inny bank Leszka Czarneckiego, Idea Bank. Został przejęty przez Pekao S.A. A VeloBank? Skąd się to wzięło i czym w ogóle jest?

Historia VeloBanku jest krótka: powstał dopiero w momencie przymusowej restrukturyzacji Getin Noble Banku. Podmiot ten nie istniał nigdy wcześniej, nie miał żadnej infrastruktury, pracowników, placówek, produktów — nic. Po prostu był sobie Getin Noble Bank S.A., ale nagle przestał istnieć i w jego miejsce pojawił się VeloBank.

Podkreślam fakt: Getin Bank nie upadł. Gdyby upadł, to BFG musiałby wypłacić klientom depozytowym gwarancje (do 100 000 euro). Getin “tylko” został poddany przymusowej restrukturyzacji, czyli zmienił się właściciel, zarząd, nazwa banku, produkty. Większość klientów została przeniesiona niemal bezboleśnie z Getin Banku do VeloBanku. Nadal mogą bez problemu korzystać ze swoich pieniędzy, mają dostęp do bankowości internetowej, spłacają kredyty.

Kto jest właścicielem VeloBanku?

3.10.2022 r. działalność podstawowa Getinu została przekazana do dwóch podmiotów. Dotychczasowy zarząd został rozwiązany, a rada nadzorcza straciła wpływ na jakiekolwiek decyzje.

Właścicielami nowo utworzonego VeloBanku są:

  • Bank BFG S.A., należący do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Objął 51% akcji nowego banku.
  • System Ochrony Banków Komercyjnych S.A. (SOBK) z pakietem 49% akcji. SOBK tworzy osiem największych banków komercyjnych w Polsce, czyli: Alior Bank, Millennium, Pekao S.A., BNP Paribas, ING, mBank, PKO BP, Santander Bank Polska.

Co stało się z klientami Getin Banku?

Klienci indywidualni, firmowi i z sektora publicznego

Do VeloBanku przeniesione zostały produkty klientów indywidualnych, firmowych, z bankowości prywatnej i sektora publicznego: depozytowe (konta, rachunki oszczędnościowe, lokaty itp.) oraz kredytowe w złotówkach.

Dla tych klientów nic tak naprawdę się nie zmieniło. Nadal korzystają z dotychczasowych produktów na tych samych warunkach. Nie zmieniły się numery kont, loginy i hasła do bankowości internetowej czy warunki cenowe prowadzonych produktów.

Klienci z kredytami w złotówkach nadal muszą spłacać swoje zobowiązania na te same konta w dotychczasowej wysokości.

Strona internetowa Getin Banku została podmieniona na stronę VeloBanku, chociaż trzeba przyznać, że wizualnie niemal się nie różnią. Nawet nazwy niektórych produktów zostały takie same (np. Elastyczne Konto Oszczędnościowe).

Klienci hipoteczni z kredytami w walucie obcej

Klienci hipoteczni z kredytami w walucie obcej nie zostali przeniesieni. Nadal pozostają w Getin Noble Banku. Działanie te nie jest przypadkowe i za chwilę wyjaśnię, dlaczego tak się stało.

Co z akcjami Getin Banku?

Akcjonariusze to nie klienci, ale warto o nich wspomnieć. Getin Noble Bank emitował akcje oraz obligacje i był notowany na GPW. W momencie przymusowej restrukturyzacji jedne i drugie zostały umorzone i wycofane z obiegu. Jednym słowem: kto je miał, został z dnia na dzień z ręką w nocniku. Te osoby mogą ewentualnie dochodzić swoich praw w sądzie.

VeloBank to tylko przejściowy etap

Istnienie VeloBanku to sytuacja przejściowa. Docelowo ma on zostać sprzedany. Czy ktoś zdecyduje się go kupić? Czas pokaże. Piotr Tomaszewski, prezes BFG, w wywiadzie z Forbes ujął to następująco:

VeloBank ma 18 miesięcy na znalezienie nabywcy, a jeśli taki się nie pojawi, to ma zostać stworzony plan uporządkowanej likwidacji.1

I tu leży odpowiedź na pytanie, dlaczego klienci hipoteczni z kredytami w walutach obcych (czyli szczególnie w CHF, których Getin miał bardzo dużo w swoim portfelu) nie zostali wcieleni do VeloBanku. Procesy wytaczane przez frankowiczów, liczymy w tysiącach. Kto chciałby kupić bank, który być może będzie musiał wypłacać horrendalne odszkodowania?

Dlaczego Getin Bank upadł i powstał VeloBank?

W internecie krążą dwie wersje tego, dlaczego Getin Bank upadł.

Jako oficjalną przyczynę podaje się złą sytuację finansową. Niezaprzeczalnym faktem jest, że już od 2016 roku Getin Noble Bank kończył każdy rok ze stratą. Nie pomagał duży udział kredytów CHF w portfelu (wg szacunków mogło to być nawet ok. 40% wszystkich kredytów mieszkaniowych o wartości ok. 9 mld zł), konieczność założenia rezerwy na ryzyko prawne z nimi związanymi, wakacje kredytowe i ogólnie zła sytuacja banku, spowodowana osłabieniem gospodarczym.

Jest też druga wersja tego zdarzenia. Były właściciel Getin Noble Banku, Leszek Czarnecki, wydał oświadczenie, w którym wyjaśnia, jak wg niego doszło do nielegalnego przejęcia Getinu. W swoim oświadczeniu pisze, że 4 lata temu otrzymał od byłego szefa KNF, Marka Chrzanowskiego propozycję łapówki (Czarnecki miał ją zapłacić, oczywiście) oraz plan przejęcia Getin Banku za złotówkę w razie odmowy. Wg tego oświadczenia, w sprawę zamieszany był również szef NBP, Adam Glapiński. Faktem jest, że pan Chrzanowski został z KNF odwołany, spędził 2 miesiące w areszcie i toczy się wobec niego postępowanie.

Treść tego oświadczenia dostępna jest w internecie.

Co oferuje VeloBank?

Konto osobiste w VeloBanku

Sztandarowym produktem jest konto osobiste VeloKonto, które zastąpiło getinowskie Konto Proste Zasady. Aby pozyskać jak największą liczbę nowych klientów indywidualnych, rachunek ten oferowany jest w promocji z 10% moneybackiem za płatności kartą lub BLIKiem, maksymalnie do 600 zł zwrotu. Moim zdaniem, jest to powód, dla którego warto założyć VeloKonto.

Jak zamknąć konto w VeloBanku? Zobacz

Konto oszczędnościowe

Getin Bank przyciągał klientów indywidualnych przede wszystkim dobrą ofertą konta oszczędnościowego. VeloBank również proponuje wysoko oprocentowane konto oszczędnościowe o nazwie Elastyczne Konto Oszczędnościowe (tak samo nazywał się rachunek oferowany w dawnym Getin Banku).

Elastyczne Konto Oszczędnościowe parametry

  • 8% na 3 miesiące.
  • Musisz posiadać konto osobiste i wyrazić zgody marketingowe.
  • Oferta dla nowych środków.
  • Możesz wpłacić dowolną kwotę, maksymalnie 400 000 zł.
  • Rachunek jest za darmo, pierwszy przelew w miesiącu również (pozostałe to koszt 9 zł).

Lokaty

Oprocentowanie lokat należy do tych najwyższych na rynku. Nic dziwnego: przed planowaną sprzedażą banku trzeba czymś przyciągnąć nowych klientów.

Aktualna oferta dostępna w banku to:

  • Lokata na nowe środki 8%. Do 150 000 zł na 2,3 lub 6 miesięcy. Wymaga wyrażenia zgód marketingowych i możesz ją założyć przez bankowość internetową. Jak sama nazwa wskazuje, to oferta tylko dla nowych środków.
  • Lokata mobilna na 8% do 50 000 zł na 2 miesiące. Możesz ją założyć pod warunkiem, że masz wyrażone zgody marketingowe i nie miałeś wcześniej aktywowanej bankowości mobilnej.
  • Lokata rentierska, do 6% w skali roku, na 18,24 lub 36 miesięcy.
  • Pozostałe lokaty, takie jak lokata tradycyjna czy walutowa w EUR USD.

Kredyty

W obecnej chwili klienci indywidualni banku mogą skorzystać z oferty kredytów gotówkowych, konsolidacyjnych, samochodowych, limitu w rachunku oraz karty kredytowej. Dostępne są kredyty, gdzie oprocentowanie jest zmienne lub stałe.

Opinie o kredycie gotówkowym w VeloBanku Zobacz

Instytucja dołączyła też do rządowego programu Bezpieczny Kredyt 2% – zatem kredyt hipoteczny w VeloBanku, może być atrakcyjny dla klientów chcących kupić swoje pierwsze mieszkanie.

Inwestycje i ubezpieczenia

Podobnie jak inne banki, również VeloBank oferuje dodatkowe produkty inwestycyjne i ubezpieczeniowe: fundusze, ubezpieczenia komunikacyjne, nieruchomości, turystyczne, do rachunku, karty debetowej czy kredytu.

Oferta dla klientów firmowych

W ofercie VeloBanku znajdziesz dodatkowo produkty dla firm, takie jak VeloKonto Firma, karty płatnicze do konta i kredytowe, kredyt w rachunku bieżącym czy obrotowy, terminale płatnicze, lokaty firmowe w PLN, EUR, USD, CHF czy rachunek lokacyjny.

Oferta dla klientów Premium i Private Banking

Dla klientów zamożnych VeloBank przygotował dedykowane oferty. Ta dla sektora Premium niewiele różni się od tej dla zwykłych klientów. Natomiast produkty Private Banking pozostają tajemnicą. Aby z nich skorzystać, trzeba umówić się na spotkanie z doradcą.

Czy VeloBank jest bezpieczny?

Jeśli pytasz o to, czy Twoje oszczędności są w tym banku bezpieczne, to odpowiem: tak, są bezpieczne, tak samo, jak w przypadku wszystkich innych banków. Do równowartości 100 000 euro środki zabezpiecza BFG.

Gdyby nawet nie udało się znaleźć kupca i VeloBank czeka likwidacja w perspektywie kilku najbliższych lat, to i tak masz gwarancję włożonego kapitału do 100 000 euro. Pamiętaj, że gwarancją nie są objęte produkty inwestycyjne, takie jak fundusze inwestycyjne.

Przyszłość VeloBanku — czym chce się wyróżnić na rynku?

1. Bezpieczeństwo

Na stronie internetowej VeloBanku możemy przeczytać: “W pierwszej kolejności naszym priorytetem jest zadbanie o to, by nasi klienci mieli pewność, że mogą na nas polegać.”2

Jak dla mnie, jest to jasny przekaz: Velo to nie Getin, możesz mu ufać. Tutaj Twoje pieniądze są bezpieczne.

Czy to się udało? Nooooo… Nie ujęłabym tego w taki sposób. Nowi właściciele VeloBanku poszli na skróty. Zapewne, jak zazwyczaj bywa w takich sytuacjach, chodziło o jak najmniejsze koszty. Żeby odciąć się od złych skojarzeń z poprzednim bankiem, trzeba byłoby całkowicie zmienić wizerunek. Tymczasem Velo buduje na tym, co miał Getin. Nie będę zagłębiać się w szczegóły, podam tylko dwa przykłady.

Po pierwsze: strona internetowa.

Na pierwszy rzut oka prawie nic się na niej nie zmieniło. Inne logo, niektóre produkty mają inne nazwy i to wszystko. Jak ktoś nie siedzi w internecie i nie śledzi wiadomości, mógłby pomyśleć, że bank po prostu zmienił sobie nazwę (jak robił to, chociażby Nest Bank).

VeloBank - strona internetowa
Jak widzimy VeloBank zachował identyczną szatę graficzną na stronie internetowej, co Getin Bank. Dla klientów nic się więc nie zmieniło, velobank.pl

Po drugie: pracownicy.

Z tego, co wiem, dotychczasowi pracownicy nie stracili swoich posad. Oczywiście, nie mówię, że to źle. Ale problem jest głębszy, niż się wydaje. Pracownicy Getin Noble Banku byli szkoleni w agresywnej, bezkompromisowej sprzedaży, często sprzecznej z podstawowymi zasadami, takimi jak dobro klienta czy zwykła ludzka przyzwoitość. Otrzymywali za to duże prowizje, ale wysokim kosztem. Nie wiem, jak zmienił się system prowizyjny w VeloBanku. Niestety mam takie odczucie, że wieloletni pracownik Getinu może mieć problem z odejściem od utartej ścieżki sprzedaży. Bez gruntownych szkoleń od zera trudno będzie zmienić nawyki. A przeszkolenie tylu pracowników oddziałów i Call Center to ogromne koszty.

Moim zdaniem przypomina to taką sytuację:

Masz zardzewiały samochód, który się wiecznie psuje. Boisz się nim udać nawet do pobliskiego sklepu. Ktoś odkupił od Ciebie to auto, zmienił kolor lakieru i teraz próbuje wszystkim wmówić, że bezpiecznie można tym autem jechać nawet do Chorwacji. Bez gruntownego remontu, maskując tylko wizualne niedoskonałości.

2. Pozostałe plany, czyli “Świat bardziej Velo”

Oprócz tego zarząd VeloBanku ma zamiar osiągnąć następujące cele:

  • W trzy lata pozyskać 400 tys. nowych aktywnych klientów.
  • Poprawić profil ryzyka nowej sprzedaży.
  • Osiągnąć skumulowany zysk w wysokości 1,5 mld zł.

Bank ma postawić na rozwój bankowości internetowej i zmienić aplikację mobilną (plany na IQ 2023). Dodatkowo zmianie ma ulec oferta, na przykład mają zostać wprowadzone nowe produkty oparte na współpracy w rządowych programach w pozyskaniu dotacji.

Opinie o VeloBanku — nasze spostrzeżenia

Czy warto mieć konto osobiste w VeloBanku? Biorąc pod uwagę to, że bank ma mało czasu na pozyskanie zakładanej liczby nowych klientów indywidualnych, w ofercie VeloBanku spodziewam się wielu atrakcji. Takich jak wspomniany już moneyback do konta osobistego czy wysokie oprocentowanie lokat. A ponieważ gwarancja BFG działa, ja o bezpieczeństwo środków bym się nie martwiła.

VeloBank — kontakt

Z VeloBankiem możesz skontaktować się na różne sposoby:

1. Infolinia. Jest czynna 24/7. Numery telefonów na infolinię VeloBanku to +48 664919797 lub +48 326043001.

2. Oddział. Getin Noble Bank miał rozbudowaną sieć placówek własnych i franczyzowych w całej Polsce, ponad 300.

3. Wiadomość. Możesz wypełnić formularz kontaktowy, dostępny na stronie banku, lub napisać wiadomość mailową na adres: kontakt@velobank.pl

Źródła:

1. https://www.forbes.pl/finanse/upadek-getin-banku-prezes-bfg-mamy-18-miesiecy-aby-znalezc-inwestora-dla-velobanku/pmmwqz2

2. https://www.velobank.pl/

Jak podobała Ci się treść?
5 - ciekawa, 1 - nieciekawa
3.7/5 - (65 votes)
Komentarze (125)

Odpowiadasz na komentarz:

Komentarz zostanie opublikowany pod tą nazwą

Adres e-mail nie będzie widoczny publicznie

Treści, które udostępniasz w serwisie są weryfikowane

  • B
    B

    Barbara

    04.01.2023, 12:20

    Wyróżniający się komentarz

    Totalny dramat, rata na karcie spłacona, a do mnie dzwonią wierzyciele z Intrum ze brakuje 33 zł, a karta jest na plusie i można z niej korzystać. Obsługa nic nie wie, na infolinii nikt nie odbiera godzinami. W wiadomościach ze to wymaga wyjaśnień. Chore, odkąd nie ma Getina obsługa jest okropna i wrzucają za najmniejsze opóźnienie do windykacji. Nigdy z czymś takim się nie spotkałam. Odradzam wam korzystać z tego banku

  • B
    B

    Barbara

    04.01.2023, 12:19

    Wyróżniający się komentarz

    Niekompetencja pracowników,długie oczekiwanie w kolejce po zaświadczenie o zamknięciu r-krów, a po półgodzinnych konsultacjach pracownika banku z centralą w sprawie tegoż zaświadczenia,anulowanie złożonego już wniosku z powodu braku konta,na które zaksięgować opłatę .Infolinia praktycznie nieosiągalna.

  • A
    A

    Amo

    30.12.2022, 07:23

    Wyróżniający się komentarz

    Beznadziejny, obsługa nie potrafi wyjaśnić jak naliczane są odsetki na karcie kredytowej gdy rozłoży się jakąś płatność na raty. Znają tylko jedną formułkę :sprawa wymaga dodatkowego wyjaśnienia . Potem nie odpowiadają.

  • A
    A

    Andrzej

    30.12.2022, 00:45

    Wyróżniający się komentarz

    nie ma możliwości zamknięcia rachunków i bankowości drogą elektroniczną, funkcjonalność deklarowana przez bank nie działa
    obsługa informowana o tym fakcie proponuje wysyłkę wypowiedzenia listem albo wizytę w banku zamiast zająć się problemem albo przynajmniej zadbać o usunięcie błędnych informacji ze strony banku

  • d
    d

    darek

    28.12.2022, 13:08

    Wyróżniający się komentarz

    Obecnie wszystko działa, nie wiem jak jest z obsługą ponieważ korzystam z konta internetowego. Co do lokat ,, na nowe środki ” to praktyka podobna do innych baków…Czasami warto postawić na małych desperatów ;) ale ostrożnie :)

  • R
    R

    Robert

    25.12.2022, 23:20

    Wyróżniający się komentarz

    Nie wiem kto pisze te komentarze bo ja przed chwilą wchodziłem na swoje konto i wszystko działa jak należy.

  • z
    z

    zbigniew

    23.12.2022, 08:51

    Wyróżniający się komentarz

    Próbuję założyć lokatę.
    Lokata na nowe środki 8% zaznaczam , składam wniosek, a tam małymi literka mi oprocentowanie 1 % Typowe polowanie na jelenia. Dramat.

    • z
      z

      zdrowy 83-u latek

      10.01.2023, 10:21

      Wyróżniający się komentarz

      takie chwyty to ja nazywam ”’ZŁODZIEJSTWO”’

  • u
    u

    uczciwa klientka

    22.12.2022, 19:31

    Wyróżniający się komentarz

    nie polecam, uciekajcie od tego “banku” jak najdalej. Machinacje na pograniczu najgorszego lichsiartswa jakie tylko jest mozliwe, zadnej pomocy od banku poza wyciaganiem wciac pieniedzy od klienta, zwlekaniem z rozwiazaniem spraw by tylko jak najwiecej sobie naciagnac odsetek, potem nawet jak spalci sie rate, okazuje sie, ze chca by zaplacic dodatkowo i te sama rate i odsetki gdyz.. ta rata, ktora opaciliscie to i tak juz byly same odsetki. kaza wam czekac miesiac, potem znowu, az zaplacicie, a odsetki rosna. Mimo splacenia raty, robia sobie odsetki i raty – tej samej – dalej oraz dalsze odsetki. To sie w glowie normalnemu i uczciwemu czlowiekowi nie miesci. kazada kolejna osoba w banku przesyla dalej informacje, ze poslala komus innemu i tak miesiacami, jak juz ostatecznie po nagroamdzeniu sobie odsetek odpisza, okazuje sie, ze wasza reklamacja byla bezpodstawna – a jakzeby inaczej. Od razu kancelaria prawna lub instytucja prawna i na audyt takich jak najszybciej.

  • B
    B

    Barbara

    21.12.2022, 18:12

    Wyróżniający się komentarz

    Odradzam korzystanie z usług Velo Bank, niekompetencja, przewlekłość rozpatrywania reklamacji, brak kontaktu z konsultantem nawet po wieliminutiwym oczekiwaniu. Na kierowane wiadomości odpowiada chyba bot, śmiechu warta jakoś komunikacji z klientem

  • J
    J

    Joachim

    20.12.2022, 11:25

    Wyróżniający się komentarz

    Uciekać kto może….
    Infolinia 5 godz. Nikt nie odbiera.
    Dziwne limity przelewu np. ALLEGRO .
    Niski poziom obsługi…
    Ratunku porażka.

    • S
      S

      Sara

      23.03.2023, 12:50

      Wyróżniający się komentarz

      Na który numer dzwoniłeś? Bo są dwa. Dziwne bo ja poczekałam 5min i od razu odebrali :) Obsługa w moim banku jest świetna, ale cóż rożnie bywa z obsługą w każdym banku.Limit przelewu sam ustawiłeś sobie zakładając konto ;)

Polecane artykuły

Zobacz wszystkie
Zobacz wszystkie